Undervisning
Forløb, aktiviteter og didaktik
Astra arbejder for at styrke kvaliteten af undervisning i naturfag og naturvidenskabelige fagområder. Her finder du forløb, aktiviteter og didaktiske ressourcer, du kan bruge til at gennemføre undervisning af høj kvalitet.
Find information, officielle dokumenter og gode råd
til at gennemføre fælles prøve.
Forløb & aktiviteter
Nyeste forløb og aktiviteter
Forløb
Forløb
Forløb
Forløb
Forløb
Aktiviteter
Aktiviteter
Aktiviteter
Aktiviteter
Aktiviteter
Didaktiske ressourcer
Elevark, metodekort og vejledninger
Didaktiske ressourcer dækker over arbejdsark, vejledninger til metoder og konkrete værktøjer, du kan bruge i din undervisning, i forberedelsen eller sammen med et fagteam.
Didaktisk deklaration
Astras syn på god naturfagsundervisning
Astras anbefalinger til undervisning i naturfagene i grundskolen samt i de naturvidenskabelige fag på gymnasiale uddannelser og på erhvervsuddannelsernes grundforløb. Astra arbejder blandt andet for at styrke kvaliteten af undervisning i naturfag og naturvidenskabelige fag, og for at gøre dette, skal vi vide, hvad god naturfags- og naturvidenskabelig undervisning er.
Nedenstående er de seks forhold, som kendetegner god undervisning i naturfag og naturvidenskab ud fra Astras forståelse.
- Naturfaglig kompetence
Undervisningen skal at understøtte elevers udvikling af naturfaglig kompetence
- Variation
Eleverne oplever en undervisning, der er varieret, hvad angår indhold, organisering og deltagelsesformer
- Autentiske problemstillinger
Eleverne oplever, at undervisningen tager udgangspunkt i autentiske og relevante problemstillinger
- Tværfaglighed
Undervisningens indhold knytter an til andre fagområder
- Hensyn til elevernes mangfoldighed
Lærerne tilrettelægger undervisning, der tager højde for mangfoldighed og understøtter alle elevers læring
- Mål og evaluering
Der er sammenhæng mellem mål, undervisning og evaluering, og at sammenhæng er tydelig for eleverne