
Re-design i fagteamet
Det kollektive fagteamsamarbejde kan gøre stor forskel for undervisningen, og det gør sig også gældende, når fagteamet går sammen omkring re-design af naturfagsundervisningen forløb og aktiviteter.

Åben skole i fagteamet
Fagteamet er et godt udgangspunkt for fælles planlægning, erfaringsdeling og faglig kollegial sparring. Derfor er det også oplagt at bruge fagteamet i åben skole-sammenhæng, hvor samarbejde med lokalsamfund og eksterne læringsmiljøer gavner børnenes læring.

IBSE i fagteamet
Sådan arbejder fagteamet og naturfagslærerne sammen om de undersøgende metoder i IBSE. IBSE er guidet, undersøgende arbejde i naturfag.

Lektionsstudier i fagteamet
Fagteamet er et godt sted for kollegialt samarbejde og erfaringsudveksling, og det lægger også op til fælles udvikling. Den udvikling kan understøttes af lektionsstudier, som kommer fra det engelske ‘lesson study’.

Progression og læring
Fagteamet og naturfagslærerne skal samarbejde for at understøtte skolens og undervisningens progression.

Metodekort: Problemskitse
Vejledning til metodekortet 'problemskitse'. Problemskitsen støtter eleverne i at uddybe og analysere udfordringen, der er grundlaget for deres videre arbejde. Eleverne får en forståelse for, hvilken autentisk sammenhæng udfordringen kommer fra, hvem der har det problem, som de skal løse, og hvilke krav der skal opfyldes.

Metodekort: Problemskitse niveau 1
Problemskitsen støtter eleverne i at uddybe og analysere en udfordring. De får en forståelse for kontekst, målgruppe, og hvilke krav der skal opfyldes.

Metodekort: Problemskitse niveau 2
Dette metodekort er et arbejdsark til niveau 2 af ‘problemskitse’ under ‘Forstå udfordringen’. Problemskitsen støtter eleverne i at uddybe og analysere udfordringen, der er grundlaget for deres videre arbejde. Eleverne får en forståelse for, hvilken autentisk sammenhæng udfordringen kommer fra, hvem der har det problem, som de skal løse, og hvilke krav der skal opfyldes.

Metodekort: Vejledning til videnskortlægning
Videnskortlægning er en aktivitet, der kan bruges i delprocessen 'Undersøge'. Dette er en vejledning til, hvordan I arbejder med videnskortlægning.

Metodekort: eksempel på videnskortlægning
Videnskortlægning er en aktivitet, der kan bruges i delprocessen ‘Undersøge’. Dette er et eksempel på hvordan I kan udfylde arbejdsarket videnskortlægning.