Sådan underviser du kompetenceorienteret
Når du tilrettelægger kompetenceorienteret undervisning, er målet, at du understøtter eleverne i at udvikle de fire naturfaglige kompetencer:
- Undersøgelse
- Modellering
- Perspektivering
- Kommunikation
Det er de samme fire kompetencer, dine elever arbejder med gennem hele deres skoleforløb, og som de vurderes på til den afsluttende prøve i 9. klasse. Det er derfor vigtigt, at du arbejder kompetenceorienteret med eleverne på alle klassetrin.
Kompetenceorienteret naturfagsundervisning er ikke én specifik metode, men en tilgang, du kan benytte i forskellige undervisningsformer, alt efter hvad der passer til dig og din klasse.
Udbredte former er undersøgelsesbaserede og problembaserede undervisningsformer, og i sidemenuen kan du finde mere om dette - herunder konkrete forløb og aktiviteter. Vi guider dig også til, hvordan du gør formativ evaluering til en integreret del af din kompetenceorienterede undervisning.
Fremmer elevernes læring og motivation
Kompetenceorienteret undervisning er kendetegnet ved to ting:
- Den tager udgangspunkt i problemstillinger, der ligger i forlængelse af elevernes undren. Problemstillinger, som eleverne finder væsentlige at belyse eller svare på.
- Den indeholder frihedsgrader og stilladsering, der understøtter elevernes selvstændige arbejde - ofte i gruppearbejde.
Det fremmer elevernes motivation og læring, når du tilrettelægger undervisningen på denne måde. Forskningen viser nemlig, at kompetenceorienteret undervisning giver eleverne en oplevelse af ejerskab, som fungerer som en motivationsbooster.
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Har du spørgsmål
Skriv til astra@astra.dk
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende undervisning i naturfagsundervisning af høj kvalitet.