Begrebet science-kapital
Science-kapital dækker over, hvilke science-relaterede ressourcer børn og unge har med sig i ‘rygsækken’. Det handler om de naturvidenskabelige kompetencer, de opbygger igennem deres liv.
I en dansk kontekst er science-kapital et nyt begreb, der er under udvikling. Det har blandt andet rod i, hvilke dispositioner børn og unge har i deres opvækst - både i og uden for skolen.
Science-kapital omfatter, hvad eleven ved om science, synes om science, hvilken viden elevens omgangskreds har om science samt den daglige eksponering, eleven har med science.
Et godt sted at starte, hvis du vil have en overordnet introduktion til science-kapital, er denne podcast: en introduktion til science-kapital.
Projekt om science-kapital
Kortlæg naturfag i elevernes livsverden
Kortlæg dine elevers livsverden og lokalområde og få øje på, hvad det rummer af naturfag, så afstanden mellem naturfag i skolen og børnenes øvrige verden bliver mindre.
- Kortlæg elevernes interesser og erfaringer ved hjælp af aktiviteterne ‘Naturfag i din verden – livscirklerne’ og ‘Naturfag i din verden – spørgsmål til dig’
- Kortlæg lokalområdet omkring skolen.
Naturfag i din verden
Slå to fluer med ét smæk: Få indblik i bredden af interesser og erfaringer, dine elever har med i bagagen, så du kan inddrage det i naturfagsundervisningen. Og hjælp eleverne med at få øjnene op for, at der er naturfag i den verden, der omgiver dem. Begge dele har til formål at bygge bro mellem skolens naturfag og elevernes livsverden.
Vælg én af de to aktiviteter til naturfagsundervisningen: I ‘Naturfag i din verden – livscirklerne’ interviewer eleverne hinanden i makkerpar ved hjælp af et elevark, mens ‘Naturfag i din verden – spørgsmål til dig’ er en individuel skriveøvelse.
Kortlæg skolens lokalområde
Tag naturfagskollegerne på tur i skolens lokalområde for at kortlægge steder, der indeholder noget naturfagligt, der kan inddrages i undervisningen. Det kan være områder der er “vild med vilje”, regnvandsopsamling, genbrugsstation, benzintank m.m., som er en del af elevernes dagligdag.