Grubletegninger

Grubletegninger

Aktiver elevernes hverdagsforestillinger

Sæt gang i elevernes naturfaglige forståelse med grubletegninger, der stiller spørgsmål til hverdagsfænomener.

Når eleverne taler om tegningerne, bliver de tvunget til at sætte ord på deres ubevidste forståelser – såkaldte hverdagsforestillinger.

Hver tegning viser en gruppe børn samlet om et naturvidenskabeligt fænomen, som et af børnene stiller spørgsmålstegn ved. De andre børn kommenterer spørgsmålet fra hver deres forståelse, uden nødvendigvis at finde frem til ét rigtigt svar.

I flere tilfælde bliver det eneste fornuftige svar: “det afhænger af…..”.

Sådan bruger du grubletegninger

Lad dine elever diskutere tegningen i grupper – fx som en introduktion eller en opsamling på et emne. For hver grubletegning finder du ideer til aktiviteter samt en videnskabelig forklaring på tegningens fænomen.

Det får eleverne ud af det

Udviklet af Concept Cartoons

Grubletegningerne er danske oversættelser af de engelske Concept Cartoons, som blev udviklet i 1992 i England af Brenda Keogh and Stuart Naylor. Astra har indgået en kontrakt med udgiveren i England: Millgate House Education Ltd, om oversættelse til dansk og med rettigheder til fri brug i danske skoler.

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content