Plante i vand

Problembaseret undervisning

Sådan underviser du problembaseret

Problembaseret undervisning tager udgangspunkt i en udfordring eller undren hos eleverne. Det kan være en undren fra elevernes hverdag, eller noget som eleverne kan blive optaget af i kraft af en spændende fortælling. 

Problembaseret undervisning behøver IKKE at handle om at løse problemer som fx. klimaproblemer og fødevaremangel. Problembaseret undervisning tager udgangspunkt i udfordringer eller problemstillinger, der ligger i forlængelse af elevernes undren. Det kan handle om alt fra hvorfor sælers luffer ikke fryser til is i det kolde hav, eller hvordan man kan dyrke planter uden på huse. 

Når du tilrettelægger din undervisning ud fra en problembaseret tilgang, opnår eleverne et større ejerskab til undervisningen. Forskning viser, at det er med til at fremme både motivation og læring.

astra girl

Din rolle som lærer i den problembaserede undervisning

Det vigtigste i den problembaserede undervisning er, at eleverne motiveres til at engagere sig i problemstillingen. Derfor er valg og iscenesættelse af problemstillingen meget vigtigt, og du kan med fordel inddrage eleverne i dette.

Undervejs skal eleverne stilladseres og understøttes i at arbejde selvstændigt i grupper, og du skal give eleverne og/eller grupperne formativ feedback for at understøtte deres læringsproces.

Endelig skal forløbet afsluttes og afrundes på en måde, hvor du får indblik i den læring, eleverne har fået med fra forløbet. Det kan fx være med en præsentation eller en postersession.

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende undervisning i naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content