Vidensressourcer
Søg i Astras vidensressourcer! Her finder du rapporter, evalueringer, podcast, etc. om STEM, ressourcepersoner, naturfaglige kampagner o.m.a.
Med 'Overgange i naturfag' mødes undervisere på forskellige uddannelsestrin og videndeler, giver inspiration og forståelse, som kan lette elevernes overgange.
- Brobygning og progression
- Kompetenceudvikling af lærere
- Naturfaglig kultur
- Rapport
Lærerne i NATKOM-projektet har fagligheden til at undervise kompetenceorienteret, og de synes, at det er vigtigt. Alligevel er det en udfordring for mange.
- Evaluering af elever
- Kompetenceudvikling af lærere
- Rapport
Få inspiration til opbygningen af en organisatorisk evalueringspraksis i et eksternt læringsmiljø med afsæt i Danmarks Tekniske Museum som konkret case.
- Kompetenceudvikling af lærere
- Naturfaglig kultur
- Artikel
Evalueringen af DR ultra:bit viser, at både elever og lærere har styrket deres færdigheder inden for kodning, teknologi og kritisk tænkning.
- Engineering og teknologi
- Rapport
SCICAP er et redskab til at måle børn og unges science-kapital, udviklet til en dansk undervisningskontekst.
- Elevers science-ressourcer
- Værktøj
En undersøgelse af ledere, undervisere og elevers vurdering af potentialer og udfordringer i og rundt om undervisningen.
- Tendenser og udvikling
- Rapport
Læs om fire forhold, som er betydningsfulde for samarbejdet mellem grundskoler og erhvervsskoler. Hvilke initiativer styrker og hvilke udfordrer samarbejdet?
- Brobygning og progression
- Rapport
Få et overblik over behovet for kompetenceudvikling hos underviserne i STEM-fagene på erhvervsuddannelserne med denne rapport fra VIVE.
- Engineering og teknologi
- Kompetenceudvikling af lærere
- Rapport
Få ideer til konkrete indsatser, der kan styrke STEM-fagenes kvalitet på EUD-området. Dette inspirationskatalog er udviklet i dialog mellem praktikere og eksperter.
- Engineering og teknologi
- Rapport
Læs her forskningens bud på, hvordan undersøgelsesbaseret undervisning i gymnasiet kan tage sig ud, hvis eleverne skal profitere af den.
- Elevudbytte
- Rapport
Praksisfaglig undervisning rummer et potentiale for højere elevmotivation i folkeskolen, viser en ny kortlægning fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
- Elevudbytte
- Rapport
Særligt børn og unge fra ressourcesvage hjem, piger, samt børn og unge af anden etnisk herkomst har en opfattelse af, at naturvidenskab ikke er noget for dem. Det skal vi gøre noget ved.
- Elevers science-ressourcer
- Debatindlæg
Lyt til denne samtale, hvor Astras udviklingschef Dorte Salomonsen fortæller om de væsentligste tendenser i naturfagsundervisningen i Danmark.
- Tendenser og udvikling
- Podcast
Sådan kan du som naturfagslærer på EUD være med til at gøre naturfag til noget, alle elever kan blive set og se sig selv i. Læs Nanna Munk-Hansens refleksioner.
- Elevers science-ressourcer
- Blogindlæg
Her finder du et udtræk af data fra Astras NaNO-rapport 2021.
- Tendenser og udvikling
- Infoark
Ressourcepersoner i naturfag og naturvidenskabelige fag: læs om deres definition, udbredelse og mandat.
- Kompetenceudvikling af lærere
- Naturfaglig kultur
- Rapport
Kortlægning af kvaliteten af naturfagsundervisningen på tværs af grundskoler og ungdomsuddannelser. Fælles udgangspunkt for samtale om udvikling af naturfagsundervisningen.
- Tendenser og udvikling
- Rapport
Læs om betydningen af netværk for forankring af kommunale teknologi-indsatser, samt hvordan rammer kan understøtte indsatsen på forskellig vis.
- Engineering og teknologi
- Artikel