Vidensressourcer

Søg i Astras vidensressourcer! Her finder du rapporter, evalueringer, podcast, etc. om STEM, ressourcepersoner, naturfaglige kampagner o.m.a. 

  • Tema

  • Målgruppe

  • Reset
Danske elever har gode undersøgelseskompetencer, men får ikke altid mulighed for at udfolde dem i naturfagsundervisningen.
Med dette dialogværktøj fra NAFA kan I tage skolens "udviklingstemperatur" i naturfagene på et givent tidspunkt.
  • Kompetenceudvikling af lærere
  • Naturfaglig kultur
Med 'Overgange i naturfag' mødes undervisere på forskellige uddannelsestrin og videndeler, giver inspiration og forståelse, som kan lette elevernes overgange.
  • Brobygning og progression
  • Kompetenceudvikling af lærere
  • Naturfaglig kultur
Lærerne i NATKOM-projektet har fagligheden til at undervise kompetenceorienteret, og de synes, at det er vigtigt. Alligevel er det en udfordring for mange.
  • Evaluering af elever
  • Kompetenceudvikling af lærere
Få inspiration til opbygningen af en organisatorisk evalueringspraksis i et eksternt læringsmiljø med afsæt i Danmarks Tekniske Museum som konkret case.
  • Kompetenceudvikling af lærere
  • Naturfaglig kultur
Evalueringen af DR ultra:bit viser, at både elever og lærere har styrket deres færdigheder inden for kodning, teknologi og kritisk tænkning.
  • Engineering og teknologi
SCICAP er et redskab til at måle børn og unges science-kapital, udviklet til en dansk undervisningskontekst.
  • Elevers science-ressourcer
En undersøgelse af ledere, undervisere og elevers vurdering af potentialer og udfordringer i og rundt om undervisningen.
  • Tendenser og udvikling
Læs om fire forhold, som er betydningsfulde for samarbejdet mellem grundskoler og erhvervsskoler. Hvilke initiativer styrker og hvilke udfordrer samarbejdet? 
  • Brobygning og progression
Få et overblik over behovet for kompetenceudvikling hos underviserne i STEM-fagene på erhvervsuddannelserne med denne rapport fra VIVE.
  • Engineering og teknologi
  • Kompetenceudvikling af lærere
Få ideer til konkrete indsatser, der kan styrke STEM-fagenes kvalitet på EUD-området. Dette inspirationskatalog er udviklet i dialog mellem praktikere og eksperter.
  • Engineering og teknologi
Brug 6F-modellen til at arbejde undersøgelsesbaseret i gymnasiet. Læs forskningens bud på hvordan du gør i praksis, så eleverne får noget ud af det.
  • Elevudbytte
Praksisfaglig undervisning rummer et potentiale for højere elevmotivation i folkeskolen, viser en ny kortlægning fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
  • Elevudbytte
Særligt børn og unge fra ressourcesvage hjem, piger, samt børn og unge af anden etnisk herkomst har en opfattelse af, at naturvidenskab ikke er noget for dem. Det skal vi gøre noget ved.
  • Elevers science-ressourcer
Lyt til denne samtale, hvor Astras udviklingschef Dorte Salomonsen fortæller om de væsentligste tendenser i naturfagsundervisningen i Danmark.
  • Tendenser og udvikling
Sådan kan du som naturfagslærer på EUD være med til at gøre naturfag til noget, alle elever kan blive set og se sig selv i. Læs Nanna Munk-Hansens refleksioner.
  • Elevers science-ressourcer
Her finder du et udtræk af data fra Astras NaNO-rapport 2021.
  • Tendenser og udvikling
Ressourcepersoner i naturfag og naturvidenskabelige fag: læs om deres definition, udbredelse og mandat.
  • Kompetenceudvikling af lærere
  • Naturfaglig kultur

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content