Didaktiske ressourcer

Find didaktiske ressourcer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene til at se ressourcer tilknyttet et specifikt tema.

  • Kategori

  • Lærer / elevrettet

  • Temaer

  • Reset
Gør undervisningen virkelighedsnær og giv eleverne udsyn mod job og arbejdsliv gennem samarbejde med en lokal virksomhed, organisation eller myndighed. Sådan får du mest ud af dit skole/virksomhedssamarbejde.
  • Åben skole
Du kan samle op på dine elevers arbejde med for eksempel en engineeringudfordring ved at sende klassens fælles anbefalinger til løsninger videre.
  • Dialog i naturfagsundervisning
  • Engineering
Lad eleverne illustrere et naturfagligt fænomen med en tegning eller en model, og få indsigt i, hvordan de har forstået et bestemt emne. Læs her hvordan du kan evaluere dine elever formativt ved at lade dem tegne.
  • Dialog i naturfagsundervisning
  • Formativ evaluering
Brug arbejdet med at bygge modeller som en metode til at evaluere dine elevers forståelse af et fagligt emne. Se her hvordan du kan gøre modellering til en måde at gennemføre formativ evaluering.
  • Dialog i naturfagsundervisning
  • Engineering
  • Formativ evaluering
  • Modeller
Sådan bruger du grubletegninger som en metode til at evaluere dine elever. Lad dem arbejde med tegningerne i grupper og lyt med over skulderen.
  • Dialog i naturfagsundervisning
  • Formativ evaluering
  • Hverdagsforestillinger
Brug denne skabelon når du skal formulere uddybende spørgsmål til fælles prøve. Skabelonen lægger op til, at du lader eleverne tage udgangspunkt i noget konkret som fx en figur eller et specifikt fysisk materiale.
  • Kompetencer
En introduktion til at arbejde med modelbaserede undersøgelser, hvor eleverne konstruerer og reviderer deres egne modeller.
  • Modeller
  • Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
Forstå "naturvidenskabens væsen" og bliv bevidst om de typiske misforståelser, så du kan undgå at videreføre dem.
  • Læringsteori og naturfag
Undervisningsdifferentiering i naturfag handler om lærerens arbejde med at gøre naturfagene tilgængelige for alle elever i grundskolen.
  • Differentiering
  • Faglig læsning
Hæftet gennemgår principperne for IBSE (Inquiry Based Science Education) og giver konkrete eksempler på opbygning af undervisningsforløb.
  • IBSE
Eleverne sætter fokus på betydningen af bestemte fagord. De formulerer ordkort med forklaringer på fagord og spiller levende vendespil med dem.
  • Dialog i naturfagsundervisning
Sådan kan dine elever arbejde med problemstillinger og/eller arbejdsspørgsmål. Se mulige veje i struktureringen af fællesfaglige fokusområder.
  • Fællesfaglig naturfagsundervisning
Aktiviteten skal give eleverne et overblik over, hvilke fagbegreber der hører til i naturvidenskab, og gøre dem bevidste om, at fagbegreberne er deres nøgle til at formulere sig præcist indenfor de naturvidenskabelige discipliner.
  • Dialog i naturfagsundervisning
Eleverne opbygger viden om andre stoffer (end vand) og øver sig på at reflektere over og undersøge ting, der opfattes som selvfølgeligheder.
  • Dialog i naturfagsundervisning
Dette er en aktivitet, der skal engagere eleverne i, hvad en naturvidenskabelig undersøgelse er. 
  • Motivation og interesse
  • Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
Denne aktivitet skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at træne deres fagsprog samt styrke deres faglige samtale med fagfæller. Desuden er øvelsen en god måde at tune eleverne ind på dagens indhold i starten af et modul.
  • Dialog i naturfagsundervisning
  • Motivation og interesse
Få overblik over faserne i 5E-modellen med denne oversigt, der er opdelt efter lærer- og elevroller.
  • Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
Model, der illustrerer samspillet mellem færdigheder, kundskaber og holdninger bidrager til at udvikle elevernes handlekompetence.
  • Bæredygtighed
  • Modeller

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content