Didaktiske ressourcer

Find didaktiske ressourcer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene til at se ressourcer tilknyttet et specifikt tema.

  • Kategori

  • Lærer / elevrettet

  • Temaer

  • Reset
Brug denne skabelon når du skal formulere uddybende spørgsmål til fælles prøve. Skabelonen lægger op til, at du lader eleverne tage udgangspunkt i noget konkret som fx en figur eller et specifikt fysisk materiale.
  • Kompetencer
Modelbaserede undersøgelser give dine elever mulighed for at arbejde i dybden med forståelse af naturvidenskabelige fænomener. Læs om modelbaserede undersøgelser.
  • Modeller
  • Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
Forstå "naturvidenskabens væsen" og bliv bevidst om de typiske misforståelser, så du kan undgå at videreføre dem.
  • Læringsteori og naturfag
Undervisningsdifferentiering i naturfag handler om lærerens arbejde med at gøre naturfagene tilgængelige for alle elever i grundskolen.
  • Differentiering
  • Faglig læsning
Hæftet gennemgår principperne for IBSE (Inquiry Based Science Education) og giver konkrete eksempler på opbygning af undervisningsforløb.
  • IBSE
Eleverne sætter fokus på betydningen af bestemte fagord. De formulerer ordkort med forklaringer på fagord og spiller levende vendespil med dem.
  • Dialog i naturfagsundervisning
Sådan kan dine elever arbejde med problemstillinger og/eller arbejdsspørgsmål. Se mulige veje i struktureringen af fællesfaglige fokusområder.
  • Fællesfaglig naturfagsundervisning
Aktiviteten skal give eleverne et overblik over, hvilke fagbegreber der hører til i naturvidenskab, og gøre dem bevidste om, at fagbegreberne er deres nøgle til at formulere sig præcist indenfor de naturvidenskabelige discipliner.
  • Dialog i naturfagsundervisning
Eleverne opbygger viden om andre stoffer (end vand) og øver sig på at reflektere over og undersøge ting, der opfattes som selvfølgeligheder.
  • Dialog i naturfagsundervisning
Dette er en aktivitet, der skal engagere eleverne i, hvad en naturvidenskabelig undersøgelse er. 
  • Motivation og interesse
  • Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
Denne aktivitet skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at træne deres fagsprog samt styrke deres faglige samtale med fagfæller. Desuden er øvelsen en god måde at tune eleverne ind på dagens indhold i starten af et modul.
  • Dialog i naturfagsundervisning
  • Motivation og interesse
Få overblik over faserne i 5E-modellen med denne oversigt, der er opdelt efter lærer- og elevroller.
  • Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
Model, der illustrerer samspillet mellem færdigheder, kundskaber og holdninger bidrager til at udvikle elevernes handlekompetence.
  • Bæredygtighed
  • Modeller
Problemstillinger i bæredygtighedsspøgsmål er sjældent simple og ligetil. De beskrives sommetider som “Wicked problems” - sammensatte problemstillinger.
  • Bæredygtighed
Eksterne aktører kan give bæredygtighedsproblemstillingerne “kød og blod” og være med til at udfolde de komplekse forhold, der gælder.
  • Åben skole
  • Bæredygtighed
Her får du en model til brainstorm i hvordan skolens nærmiljø og lokale ressourcepersoner kan inddrages i undervisning for bæredygtig udvikling.
  • Bæredygtighed
  • Eksterne læringsmiljøer
Skolens omgivelser kan være med til at bringe liv og kontekst til de problemstillinger om bæredygtighed, eleverne arbejder med.
  • Bæredygtighed
  • Eksterne læringsmiljøer
Problemstillinger om og handlinger for bæredygtig udvikling kalder ofte på inddragelse af viden om både sociale, økonomiske og miljømæssige forhold - og lægger derfor op til tværfaglig undervisning. 
  • Bæredygtighed

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content