Undervisning
Søg Didaktiske ressourcer
Undervisningsmaterialer
Undersøgelsesbaseret undervisning
Det undersøgende arbejde i naturfagGrubletegninger
Vælg et tema og sæt gang i dialogenFælles prøve i naturfag
Overblik, forløb og officielle dokumenter om fælles prøveKompetenceorienteret undervisning
Fællesfaglig naturfagsundervisning
Undervisning og fælles prøveProblembaseret undervisning
Elevernes undren i fokusultra:bit
Læringsprojekt om kodning og teknologiFagteamudvikling
PRUF - Professionel udvikling af fagteamsFor lærerstuderende: Intro til naturfagsdidaktik
Artikelsamling om naturfagsdidaktiske temaerRummet og rumfart
Forløb og aktiviteterVerdensmål og bæredygtighed
Brug FN's verdensmål i din undervisning.Emneuger og fagdage
Find inspiration og ugeplaner
Didaktiske ressourcer
Find didaktiske ressourcer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene til at se ressourcer tilknyttet et specifikt tema.
Brug denne skabelon når du skal formulere uddybende spørgsmål til fælles prøve. Skabelonen lægger op til, at du lader eleverne tage udgangspunkt i noget konkret som fx en figur eller et specifikt fysisk materiale.
- Kompetencer
- Didaktisk værktøj
Modelbaserede undersøgelser give dine elever mulighed for at arbejde i dybden med forståelse af naturvidenskabelige fænomener. Læs om modelbaserede undersøgelser.
- Modeller
- Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
- Didaktisk artikel
Forstå "naturvidenskabens væsen" og bliv bevidst om de typiske misforståelser, så du kan undgå at videreføre dem.
- Læringsteori og naturfag
- Didaktisk artikel
Undervisningsdifferentiering i naturfag handler om lærerens arbejde med at gøre naturfagene tilgængelige for alle elever i grundskolen.
- Differentiering
- Faglig læsning
- Didaktisk artikel
Hæftet gennemgår principperne for IBSE (Inquiry Based Science Education) og giver konkrete eksempler på opbygning af undervisningsforløb.
- IBSE
- Didaktisk artikel
Eleverne sætter fokus på betydningen af bestemte fagord. De formulerer ordkort med forklaringer på fagord og spiller levende vendespil med dem.
- Dialog i naturfagsundervisning
- Didaktisk værktøj
Sådan kan dine elever arbejde med problemstillinger og/eller arbejdsspørgsmål. Se mulige veje i struktureringen af fællesfaglige fokusområder.
- Fællesfaglig naturfagsundervisning
- Vejledning
Aktiviteten skal give eleverne et overblik over, hvilke fagbegreber der hører til i naturvidenskab, og gøre dem bevidste om, at fagbegreberne er deres nøgle til at formulere sig præcist indenfor de naturvidenskabelige discipliner.
- Dialog i naturfagsundervisning
- Elevark
Eleverne opbygger viden om andre stoffer (end vand) og øver sig på at reflektere over og undersøge ting, der opfattes som selvfølgeligheder.
- Dialog i naturfagsundervisning
- Aktivitet
Dette er en aktivitet, der skal engagere eleverne i, hvad en naturvidenskabelig undersøgelse er.
- Motivation og interesse
- Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
- Aktivitet
Denne aktivitet skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at træne deres fagsprog samt styrke deres faglige samtale med fagfæller. Desuden er øvelsen en god måde at tune eleverne ind på dagens indhold i starten af et modul.
- Dialog i naturfagsundervisning
- Motivation og interesse
- Aktivitet
Få overblik over faserne i 5E-modellen med denne oversigt, der er opdelt efter lærer- og elevroller.
- Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
- Didaktisk værktøj
Model, der illustrerer samspillet mellem færdigheder, kundskaber og holdninger bidrager til at udvikle elevernes handlekompetence.
- Bæredygtighed
- Modeller
- Didaktisk værktøj
Problemstillinger i bæredygtighedsspøgsmål er sjældent simple og ligetil. De beskrives sommetider som “Wicked problems” - sammensatte problemstillinger.
- Bæredygtighed
- Didaktisk artikel
Eksterne aktører kan give bæredygtighedsproblemstillingerne “kød og blod” og være med til at udfolde de komplekse forhold, der gælder.
- Åben skole
- Bæredygtighed
- Didaktisk artikel
Her får du en model til brainstorm i hvordan skolens nærmiljø og lokale ressourcepersoner kan inddrages i undervisning for bæredygtig udvikling.
- Bæredygtighed
- Eksterne læringsmiljøer
- Didaktisk værktøj
Skolens omgivelser kan være med til at bringe liv og kontekst til de problemstillinger om bæredygtighed, eleverne arbejder med.
- Bæredygtighed
- Eksterne læringsmiljøer
- Didaktisk artikel
Problemstillinger om og handlinger for bæredygtig udvikling kalder ofte på inddragelse af viden om både sociale, økonomiske og miljømæssige forhold - og lægger derfor op til tværfaglig undervisning.
- Bæredygtighed
- Didaktisk artikel