Undervisning
Naturfag som valgfag
Grubletegninger
Vælg et tema og sæt gang i dialogenKompetenceorienteret undervisning
Rummet og rumfart
Forløb og aktiviteterProblembaseret undervisning
Elevernes undren i fokusEmneuger og fagdage
Find inspiration og ugeplanerUndervisningsmaterialer
Verdensmål og bæredygtighed
Brug FN's verdensmål i din undervisning.Undersøgelsesbaseret undervisning
Det undersøgende arbejde i naturfagSøg Didaktiske ressourcer
Fagteamudvikling
PRUF - Professionel udvikling af fagteamsFor lærerstuderende: Intro til naturfagsdidaktik
Artikelsamling om naturfagsdidaktiske temaerultra:bit
Læringsprojekt om kodning og teknologiFælles prøve i naturfag
Overblik, forløb og officielle dokumenter om fælles prøveFællesfaglig naturfagsundervisning
Undervisning og fælles prøve
Didaktiske ressourcer
Find didaktiske ressourcer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene til at se ressourcer tilknyttet et specifikt tema.
Gør undervisningen virkelighedsnær og giv eleverne udsyn mod job og arbejdsliv gennem samarbejde med en lokal virksomhed, organisation eller myndighed. Sådan får du mest ud af dit skole/virksomhedssamarbejde.
- Åben skole
- Vejledning
Du kan samle op på dine elevers arbejde med for eksempel en engineeringudfordring ved at sende klassens fælles anbefalinger til løsninger videre.
- Dialog i naturfagsundervisning
- Engineering
- Didaktisk værktøj
Lad eleverne illustrere et naturfagligt fænomen med en tegning eller en model, og få indsigt i, hvordan de har forstået et bestemt emne. Læs her hvordan du kan evaluere dine elever formativt ved at lade dem tegne.
- Dialog i naturfagsundervisning
- Formativ evaluering
- Aktivitet
Brug arbejdet med at bygge modeller som en metode til at evaluere dine elevers forståelse af et fagligt emne. Se her hvordan du kan gøre modellering til en måde at gennemføre formativ evaluering.
- Dialog i naturfagsundervisning
- Engineering
- Formativ evaluering
- Modeller
- Aktivitet
Sådan bruger du grubletegninger som en metode til at evaluere dine elever. Lad dem arbejde med tegningerne i grupper og lyt med over skulderen.
- Dialog i naturfagsundervisning
- Formativ evaluering
- Hverdagsforestillinger
- Didaktisk værktøj
Brug denne skabelon når du skal formulere uddybende spørgsmål til fælles prøve. Skabelonen lægger op til, at du lader eleverne tage udgangspunkt i noget konkret som fx en figur eller et specifikt fysisk materiale.
- Kompetencer
- Didaktisk værktøj
En introduktion til at arbejde med modelbaserede undersøgelser, hvor eleverne konstruerer og reviderer deres egne modeller.
- Modeller
- Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
- Didaktisk artikel
Forstå "naturvidenskabens væsen" og bliv bevidst om de typiske misforståelser, så du kan undgå at videreføre dem.
- Læringsteori og naturfag
- Didaktisk artikel
Undervisningsdifferentiering i naturfag handler om lærerens arbejde med at gøre naturfagene tilgængelige for alle elever i grundskolen.
- Differentiering
- Faglig læsning
- Didaktisk artikel
Hæftet gennemgår principperne for IBSE (Inquiry Based Science Education) og giver konkrete eksempler på opbygning af undervisningsforløb.
- IBSE
- Didaktisk artikel
Eleverne sætter fokus på betydningen af bestemte fagord. De formulerer ordkort med forklaringer på fagord og spiller levende vendespil med dem.
- Dialog i naturfagsundervisning
- Didaktisk værktøj
Sådan kan dine elever arbejde med problemstillinger og/eller arbejdsspørgsmål. Se mulige veje i struktureringen af fællesfaglige fokusområder.
- Fællesfaglig naturfagsundervisning
- Vejledning
Aktiviteten skal give eleverne et overblik over, hvilke fagbegreber der hører til i naturvidenskab, og gøre dem bevidste om, at fagbegreberne er deres nøgle til at formulere sig præcist indenfor de naturvidenskabelige discipliner.
- Dialog i naturfagsundervisning
- Elevark
Eleverne opbygger viden om andre stoffer (end vand) og øver sig på at reflektere over og undersøge ting, der opfattes som selvfølgeligheder.
- Dialog i naturfagsundervisning
- Aktivitet
Dette er en aktivitet, der skal engagere eleverne i, hvad en naturvidenskabelig undersøgelse er.
- Motivation og interesse
- Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
- Aktivitet
Denne aktivitet skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at træne deres fagsprog samt styrke deres faglige samtale med fagfæller. Desuden er øvelsen en god måde at tune eleverne ind på dagens indhold i starten af et modul.
- Dialog i naturfagsundervisning
- Motivation og interesse
- Aktivitet
Få overblik over faserne i 5E-modellen med denne oversigt, der er opdelt efter lærer- og elevroller.
- Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
- Didaktisk værktøj
Model, der illustrerer samspillet mellem færdigheder, kundskaber og holdninger bidrager til at udvikle elevernes handlekompetence.
- Bæredygtighed
- Modeller
- Didaktisk værktøj