Strøm

Kort beskrivelse

Lad dine elever tale om, hvordan strømmen bevæger sig i kredsløbet på tegningen. Lav evt. en undersøgelse bagefter og test deres hypoteser.

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

I kan undersøge udsagnene ved at lave et kredsløb. Brug et amperemeter til at undersøge hvor meget strøm, der er i hver ledning, ved at måle forskellige steder i kredsløbet. Er der mere strøm i én af ledningerne? Går der noget tabt i kredsløbet?

Advarsel: brug ikke genopladelige batterier eller el fra stikkontakter i dette kredsløb.

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Det er nærliggende at tro, at der er mere strøm i ledningen til pæren end i ledningen fra pæren. Strømmen er den samme i hele kredsløbet. Eftersom et batteri kan “dø”, må der være noget som opbruges i kredsløbet, men det er ikke strømmen. Strømmen kan på en måde sammenlignes med vand i et centralvarmesystem. Vandet transporterer energi rundt til radiatorerne uden at blive ”opbrugt”. Den elektriske strøm består af elektroner, som transporterer energi rundt i kredsløbet. Energien kan overføres til pæren, men den elektriske strøm er konstant i kredsløbet. Hvordan virker genopladelige batterier? Bliver de fyldt med strøm?

Grubletegninger i samme tema

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content