Grubletegninger

Grubletegninger vækker interesse, skaber diskussion aktiverer elevernes hverdagsforestillinger. Søg på et fagligt emne eller brug filtrene til at finde grubletegninger.

Se mere om grubletegninger.

  • Samlinger

  • Emneord

  • Reset
Lad eleverne udfordre deres hverdagsforestillinger om hvordan elektricitet fungerer ved at arbejde med grubletegningen 'Tykke ledninger'.
  • Partikler, bølger og stråling
Brug denne grubletegning til at tale om lyd og hvordan lyden reflekteres og absorberes af forskellige materialer.
  • Lyd og bevægelse
Vi ved, at spejle reflektere lys, men hvordan er det med lyd? Lad dine elever diskutere dette. Efterfølgende kan I lave jeres egne eksperimenter og teste elevernes hypoteser.
  • Partikler, bølger og stråling
Brug denne grubletegning til at tale om lyd og hvordan denne kan bevæge sig gennem rør.
  • Lyd og bevægelse

Fly

Når man hører lyden fra et fly, er det fløjet et godt stykke videre. Lys bevæger sig nemlig meget hurtigere end lyd, og derfor ser man flyet, før man hører det.
  • Lyd og bevægelse
  • Partikler, bølger og stråling
Brug denne grubletegning til at tale om Jorden og universet med udgangspunkt i spørgsmålet om hvad der sker med stjerne om dagen.
  • Jorden og solsystemet
  • Jorden og universet
  • Partikler, bølger og stråling
Grubletegningen lægger op til en snak om hvad lys egentlig er og hvordan det opfører sig. Lad dine elever tale om dette ud fra grubletegningen.
  • Partikler, bølger og stråling
Undersøg hvordan forskellige genstande ser ud i et mørkt rum. Prøv med skinnende genstande, såsom mønter eller alufolie, og hvide genstande, f.eks. en hvid skjorte eller et stykke papir. Hvad ser I?
  • Partikler, bølger og stråling
Observer hvad der sker, når I tager et tomt, koldt glas ud af en fryser og fylder det med is. Bliver ydersiden af glasset vådt? Hvis ja, hvor kan vandet stamme fra? Sker det alle steder – både udendørs og indendørs? Se på vinduerne i en bil, når passagerne har vådt tøj på. Se på spejlet i badeværelset, eller på folks briller, når de kommer indenfor på en kold dag. Hvad ser I, og kan I forklare, hvad der sker?
  • Vand luft og vejr
Når søm ruster, hvad gør det så ved massefylden? Lad dine elever tale om dette og om, hvad der sker, når stoffer ændrer sig.
  • Stoffer og stofkredsløb
Når en brusetablet opløses i vand, kommer der bobler. Diskutér, hvor boblerne kommer fra, for at aktivere og udfordre hverdagsforestillinger om ændringer og reaktioner i stoffer.
  • Stoffer og stofkredsløb
Lad dine elever diskutere, hvordan de mest energieffektivt opvarmer en kedel med vand. Skal man varme den op efter behov, eller er det bedre at holde vandet på en konstant høj temperatur?
  • Energiomsætning
Hvad er forskellen mellem brændstof og energi? Hvor kommer brændstof fra, hvordan anvender vi det, og hvad der sker i en brændeovn? I kan undersøge mere om tilgængelige og utilgængelige energikilder, vedvarende og ikke-vedvarende energikilder, energibehov og global opvarmning.
  • Energiomsætning
Hvad sker der med temperaturen, når man bevæger sig op i bjergene? Lad eleverne diskutere dette ud fra grubletegningen.
  • Vand luft og vejr
Hvad sker der i en dejklump lavet med gær? Hvad sker der, når sukker blandes med gær og vand? Hvordan ser gærceller ud i et mikroskop? Hvilke faktorer tror I påvirker gærcellers vækst? F.eks. temperatur, mængden af sukker osv. Hvordan vil I undersøge dette?
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Lad dine elever diskutere regnorme og deres liv under jorden ud fra denne grubletegning.
  • Natur og miljø
  • Økosystemer
Elektricitet og magnetisme hænger tæt sammen. Lad eleverne tale om, hvorvidt de har elektriske apparater i hjemmet, der bruger magneter.
  • Energiomsætning
Når man tænder og slukker for lyset, hvor bevæger elektriciteten sig så hen, og hvordan bevæger den sig fra et batteri til en pære? Brug denne grubletegning til at udfordre hverdagsforestillinger om strøm og elektrisk kredsløb.
  • Teknologi og ressourcer
Skip to content