Kredsløb

Kort beskrivelse

Har størrelsen på et batteri en betydning for, hvordan en pære lyser og hvorfor? Lad eleverne diskutere dette og afprøv hypoteserne bagefter.

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

I kan undersøge udsagnene ved at lave et kredsløb med en pære og et batteri. Derefter kan I skifte komponenter og undersøge, hvad der sker. Hvad sker der, hvis I bruger flere batterier? Hvad sker der, hvis I bruger større batterier? Hvad sker der, hvis I bruger flere eller større pærer? Hvad sker der, hvis I bruger disse komponenter i forskellige kombinationer?

Advarsel: brug ikke genopladelige batterier, meget kraftige batterier eller el fra nettet i dette kredsløb.

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Normalt vil flere batterier i serieforbindelse betyde højere spænding, og pæren vil dermed lyse kraftigere. Med flere pærer vil modstanden være større, og pærerne vil lyse svagere. Der er ikke noget entydigt forhold mellem batteriets fysiske størrelse og dets spænding. Ligeledes er der ikke en sammenhæng mellem pærens fysiske størrelse og modstanden i glødetråden. I kan undersøge batterier i andre hverdagsting.

Grubletegninger i samme tema

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content