Vis eleverne grubletegningen.
Læs de forskellige udsagn højt, eller lad eleverne læse dem selv.
Brug tænk-par-del, hvor den enkelte elev først overvejer, hvem han/hun er mest enig med. Derefter fortæller eleverne hinanden, to og to, hvad de mener. Det er vigtigt, at de begrunder deres overvejelser. Lad efterfølgende nogle af grupperne fortælle for hele klassen, hvad de talte om.
Lad eleverne søge på internettet efter oplysninger om Hans Christian Ørsted, William Sturgeon, Andre-Marie Ampere og Michael Faraday og deres opdagelser. Tal om på klassen, hvordan deres opdagelser kan bidrage til forståelse af, hvordan elektricitet og magnetisme hænger sammen.
Spørg: Hvilke elektriske apparater, eleverne har derhjemme, der bruger magneter? Hvordan arbejder elektricitet og magnetisme sammen i disse apparater?
Forklar for eleverne: Elektricitet og magnetisme hænger tæt sammen. Motorer, dynamoer, generatorer og elektromagneter fungerer på grund af denne sammenhæng. Elektricitet kan lave et magnetfelt, og magnetisme kan lave elektricitet. Rundt om en strømførende ledning er der et magnetisk felt. Det magnetiske felt er stærkere, når ledningen er viklet som en spole. Det magnetiske felt bliver stærkere, når spolen vikles om et søm eller en anden jerngenstand. Jo flere vindinger, desto stærkere magnet. Når strømmen stopper, stopper jernstangen med at være en magnet.