Afbryderen

Kort beskrivelse

Hvad sker der med elektriciteten, når man slukker for lyset? Udforsk elevernes hverdagsforestillinger om strøm og elektriske kredsløb.

Diskuter udsagnene om afbryderen i det elektriske kredsløb, og find ud af hvad du mener.

Faglig forklaring

En almindelig hverdagsforestilling er, at strømmen starter i batteriet og bevæger sig undervejs gennem hver komponent i kredsløbet (såkaldt sekventiel tænkning). I en sådan tankegang skal kontakten være på den rigtige side af pæren for at tænde og slukke den. Faktisk er strømmen den samme alle steder i kredsløbet samtidig, så kontakten kan afbryde strømmen til pæren ligegyldigt hvor den forbindes i kredsløbet.

Kommentarer/ praktiske tips

Forsøget vist på tegningen kan udføres med enkelt udstyr. Eleverne kan flytte afbryderen forskellige steder i det elektriske kredsløb og undersøge virkningen. Forsøget viser at strømmen er ens, hvor vi end placerer en strømmåler i det elektriske kredsløb. Dette viser, at en sekventiel model er forkert. En sekventiel model viser, at strømmen bliver svagere, hver gang strømmen passerer en komponent i kredsløbet. Men en ændring i kredsløbet ændrer strømmen overalt i kredsløbet.

Natur/teknologi: Færdigheds- og vidensområder og -mål: Teknologi og ressourcer

Modellering:

  • Eleven kan lave elektriske kredsløb ud fra enkle diagrammer.
  • Eleven har viden om elektriske kredsløb.

Undersøgelse:

  • Eleven kan eksperimentere med energiomsætning hvori elektricitet og magnetisme indgår.
  • Eleven har viden om elektriske og magnetiske fænomener.

Modellering:

  • Eleven kan med modeller beskrive elektriske kredsløb.
  • Eleven har viden om repræsentationer af elektriske kredsløb

Grubletegninger i samme tema

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content