Skriv til astra@astra.dk
Danmark har noget af verdens bedste drikke-vand og næsten alle steder i Danmark kan man drikke grundvandet. Drikkevand, der er rent og smager godt. Men ikke alle steder i verden er de så heldige, og i katastrofeområder er netop rent drikkevand en stor udfordring.
Eleverne gennemfører en engineering-udfordring, hvor de finder frem til en løsning, som kan rense drikkevand i et katastrofeområde. I forløbet får eleverne kendskab til vands kredsløb, og de arbejder samtidig med FN’s verdensmål nr. 6: Rent vand og sanitet: “Vi skal sikre bæredygtig adgang og forvaltning af vand og sanitet for alle. Ambitionen for Verdensmål 6 er, at alle mennesker skal have adgang til rent drikkevand og indgår naturligt i forløbet”
For at blive klogere på området skal eleverne kortlægge deres viden med metodekortet Videnskortlægning. Dernæst gennemfører I tre aktiviteter – en om vands kredsløb, en om fordampning og fortætning og en, der handler om filtrering af vand.
Eleverne får ideer til deres løsning ved hjælp af metodekort – Almindelig brainstorm.
Eleverne konkretiserer deres ide på et A3 ark og giver begrundelser for, hvorfor de vælger denne løsning. Alt efter hvad eleverne vælger, skal eleverne lave en materialeliste.
Eleverne diskuterer og forbedrer deres løsninger med brug af Metodekortet – Opsamling.
I skal nu fremstille beskidt vand til brug for test af vandrensningsløsninger. Det gør I ved at blande jord/mudder og salt i almindeligt vandhanevand. Når vandrensningsløsningen er blevet testet, er der kommet noget vand ud af det. Eleverne skal nu undersøge, om det vand, de har ‘fremstillet’, er rent.
Eleverne læser om FN’s 6. verdensmål om rent vand og sanitet. De arbejder herefter med at præsentere deres løsning. De kan bruge Metodekort – Præsentation til deres præsentation
Hvis du arbejder med forløbet i starten af 7. klasse, kan det danne udgangspunkt for det fællesfaglige emne ‘Rent drikkevand for fremtidige generationer’.
I forløbet får eleverne kendskab til vands kredsløb. Arbejdet med løsningen inkluderer arbejde med fordampning og fortætning.
Danmark har noget af det bedste drikkevand i verden. Se evt. følgende inspiration i boksen til højre:
Det kan være svært at forestille sig, hvordan løsninger kan se ud. Der findes mange, og der er ingen facitliste. Her kan du finde inspiration til, hvordan konstruktionerne kan se ud.
Undlad at vise eleverne videoerne inden de selv er gået i gang med udfordringen – du risikerer nemlig at lukke den innovative proces, så eleverne blot kopierer noget af det, de har set i inspirationsmaterialet.
Forløbet er tilrettelagt som et engineeringforløb, hvor eleverne arbejder efter engineering procesmodellen. Du kan læse mere om engineering og finde flere forløb under vores engineering-tema.
Stilladsering af forløbet
Forløbet er et struktureret forløb. Der er mange muligheder for at åbne forløbet mere op, afhængigt af elevernes erfaringer og ens egne erfaringer med engineeringforløb. For nogle elevgrupper vil udlevering af udfordringen være tilstrækkelig.
For nogle elever kan det være en hindring for de gode ideer, hvis de har arbejdet for meget med teorien, og for disse kan det være en ide at undlade det meste af undersøgelsesprocessen og hurtigt gå videre til ideer, design og konstruer: Her kan opgaven være, at de har en stor og en lille plastikflaske, hvor de fordamper i den ene flaske og fortætter i den anden, hvorefter de tester vandet. Derefter går de tilbage til undersøgelse og foretager nogle af de mange undersøgelser. Disse undersøgelser kan så indgå i arbejdet med at forbedre prototypen.
STEM er integreret i forløbet:
S | De naturfaglige undersøgelser eleverne gennemfører |
T | Forløbet har fokus på teknologier til vandrensning. |
E | Indgår i elev-udfordringen |
M | Kan indgå, hvis man tilføjer beregning af antal prototyper der kræves for at dække behovet for en person om dagen. |
I kan udvide forløbet med et besøg på jeres lokale rensningsanlæg for at blive klogere på teknologien bag vandrensning.
10-20 lektioner
Danmark har noget af verdens bedste drikke-vand og næsten alle steder i Danmark kan man drikke grundvandet. Drikkevand, der er rent og smager godt. Men ikke alle steder i verden er de så heldige, og i katastrofeområder er netop rent drikkevand en stor udfordring.
Skriv til astra@astra.dk
Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, VIA University College og Astra. Finasieret af A.P. Møller Fonden, Industriens Fonde, Villum Fonden og Lundbeckfonden.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)