Modellering af kompostbunken

Eleverne arbejder med modelbaseret undersøgelse. De udvikler en model, sideløbende med at de udvikler forståelse for nedbrydningsprocesser og stofkredsløb.
Biodiversitetskrisen

Eleverne får i forløbet en dybere forståelse for den økologiske krise, hvordan forskere studerer biodiversitet og arbejder på skabe gode vilkår for en mere mangfoldig natur. Eleverne skal selv udforske naturen omkring dem.
Gådefulde verden – halvleder

I forløbet ‘Halvleder’ bruger eleverne micro:bit til at undersøge egenskaber af såkaldte halvledere. Brug halvledere, der er indbygget i micro:bit.
Kodeark – Apparat til halvleder

For at undersøge lysniveau fra en lyskilde, skal I lave et apparat ved hjælp af en micro:bit.
Elevudfordring – Halvleder

Kodeark – Apparat til elektrisk leder

For at undersøge, om noget er en elektrisk leder, skal I lave et apparat ved hjælp af en micro:bit.
Elevudfordring – Elektrisk leder

Udfordringen er, at I skal bygge et apparat, der kan vise, om et materiale kan lede strøm eller ej.
Spot på fjernvarme og energi

Lær dine elever om energi, klima og fjernvarme via det gratis materiale på Fjernvarmeskolen.dk for 4. – 9. klasse. Hvad er fjernvarme? Hvordan bliver varmen produceret? Sådan kommer varmen frem. Andre varmekilder. Hvad er energi? Fremtidens energiforsyning.
Klima på menuen

Få indblik i madens livscyklus: det fællesfaglige forløb har fokus på madens klimaaftryk, madspild og ressourcer i madaffald.
Jorden 2.0

Eleverne arbejder ud fra en case om, at starte liv på en ny planet med bakterier. Bakterier er en livsform, der har haft stor indflydelse på Jordens udformning og livet på planeten Jorden, som vi kender den i dag. Forløbet er et eksempel på, hvordan der i udskolingen kan arbejdes fællesfagligt med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 2, 4, 8 og 10.