Skriv til astra@astra.dk
Plastforurening er en fælles betegnelse for ophobning af plast i naturen. Plasten nedbrydes med tiden til stadig mindre plastpartikler. De nedbrudte plaststykker inddeles i megaplast, makroplast, mesoplast, mikroplast og nanoplast. Siden plast blev almindeligt tilgængeligt, er forureningens omfang tiltaget. Denne tendens er blevet forstærket af, at plast er billigt og et materiale, der nedbrydes langsomt i miljøet.
Plastforurening er et af de mest hastigt voksende miljøproblemer i vores tid. Der er rigelig evidens for, at plastforurening er et stort miljøproblem, men det er afgørende, at vi forholder os til fakta, når vi udtænker løsninger til problemet. Plast er et fantastisk materiale, der har mange gode egenskaber, men det er nødvendigt, at vi i fremtiden forholder os til:
Forløbet består af en række af undervisningsaktiviteter, fx introduktion, faglig fordybelse, besøg i lokalmiljøet eller undersøgelser. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen, og aktiviteterne er målrettet de enkelte faser i 5E-modellen.
Forløbet indeholder ikke vigtige elementer som læringsmål, plan for progression og evaluering af læringsmål.
Vis resultatfilmen for Masseeksperimentet Plastforurening i Vand for eleverne. Lad derefter eleverne orientere sig (kun skimme teksten hurtigt igennem) i elevarket: ‘Resultater MX 2019’, og finde de udfordringer der er formuleret i rapporten. Opsummeringer af resultater og udfordringer står nævnt i de røde bokse i teksten i resultatrapporten.
Resultaterne samt de tilknyttede udfordringer er følgende:
Lad eleverne byde ind og opsummér på tavlen pointerne fra Masseeksperimentets resultater og de udfordringer, der bliver stillet i resultatrapporten.
Lad derefter eleverne vælge, hvilken udfordring de vil arbejde videre med. Enten enkeltvis eller i hold op til tre elever.
Bed eleverne notere, hvilken udfordring de vil arbejde med i deres logbøger.
Sæt eleverne til at kortlægge lokalmiljøet omkring skolen ved hjælp af Google Maps. Hvor findes de nærmeste arealer af naturtyperne:
Lad eleverne udvælge et antal naturtype-arealer og kortlægge disse efter protokollen til Masseeksperimentet 2019.
Vis eleverne videoen: ‘Opmåling og kategorisering’ og lad dem læse elevvejledningen: ‘kortlægning’. Endelig kan eleverne benytte sig af redskabet ‘Dug til kategorisering’, når de skal kategorisere deres plastfund.
Kortlægningen formidles efter samme kriterier som Masseeksperimentets resultater:
Få eleverne til at sammenligne deres lokale kortlægning med resultaterne fra Masseeksperimentet. Er billedet det samme? Er top tre den samme, er fordelingen på kategorier den samme, og er fordelingen på naturtyper den samme?
Sæt eleverne til at diskutere resultaterne. Hvis der er forskel på de nationale resultater og deres lokale resultater, hvad kan årsagen da være?
Vis videoen: ‘Introduktion til plast og polymerer’ til eleverne. Lad dem, under videoafspilningen, notere navnene på de syv polymerer ned i deres logbog.
Sæt efterfølgende eleverne til at læse elevarket: ‘Polymerer’, ligesom de orienterer sig på plakaten plakaten: ‘Identifikationsnøgle’.
Lad eleverne udvælge de tre karaktertræk, de synes er vigtigst ved hver af de syv polymerer, og notere disse ned i deres logbog.
Sæt eleverne til at bestemme polymerindholdet i forskellige plaststykker. Det kan være små ‘uidentificerbare’ plaststykker, som de finder i naturen, det kan stykker af plast fra plastprodukter, der medtager hjemmefra, eller det kan være polymergranulater fra Plastindustriens klassesæt ‘PlastLab’ (se mere her).
Identifikationen foretages ved at benytte ‘Plastidentifikationsnøglen’, som eleverne orienterede sig i i den tidligere aktivitet. Lad eleverne se instruktionsvideoerne til hvert af trinnene i identifikationsnøglen.
Elevark: ‘Polymerer’.
Plakat: ‘Identifikationsnøgle’.
Tag eleverne på skole-virksomhedsbesøg til et forbrændingsanlæg for at undersøge, hvordan et forbrændingsanlæg håndterer plastaffald.
Tag eleverne på skole-virksomhedsbesøg til en plastproduktionsvirksomhed for at undersøge, hvordan og hvilken slags plast de producerer.
Muligheder for besøg på forbrændingsanlæg eller plastproduktionsvirksomheder kan findes på Åben Virksomhed.
Lad eleverne dissekere sild og kortlægge, hvilke organer der ligger hvor. Få derudover eleverne til at undersøge fiskens mave- og tarmindhold, og registrere om de kan identificere mikroplast i indholdet.
Bemærk at urensede fisk (gerne sild eller makrel) på forhånd skal bestilles hos en lokal fiskehandler. Gør opmærksom på at fiskene skal bruges til undervisning.
Muslinger udsættes for mikroplast i deres levevand i to dage. Lad efterfølgende eleverne dissekere muslinger idet de undersøger, om og hvor muslingerne har optaget mikroplasten.
Bemærk at der på forhånd kan bestilles urensede levende blåmuslinger hos en lokal fiskehandler. Gør opmærksom på, at muslingerne skal bruges til undervisning. I kan også selv indsamle blåmuslinger ved kysten.
Lad eleverne læse elevarket: ‘Bioplast m.m’.
Lad derefter eleverne udvikle miljøvenlig plast efter anvisningerne i elevvejledningen ‘Lav miljøvenlig plast’, som du finder her: Aktivitet om miljøvenlig plast. Efter eleverne har produceret deres miljøvenlige plast, noterer de i deres logbøger, hvorvidt der er tale om bioplast, bionedbrydelige plast og/eller biokomposterbar plast – og hvorfor.
Udvid aktiviteten og lad eleverne teste nedbrydeligheden af miljøvenlig plast modsat traditionel plast. Se udfordringen i aktiviteten ‘Miljøvenlig plast og nedbrydelighed’.
Lad eleverne læse de faglige tekster de finder via elevarket ‘Faglig baggrund cigaretskod’.
Lad derefter eleverne designe deres egne undersøgelser af cigaretskod herunder opsætning af hypoteser. Benyt elevvejledningen ‘Design undersøgelser af cigaretskod’.
Lad eleverne konkludere på deres undersøgelser: Kunne de af- eller bekræfte deres hypoteser?
Lad eleverne komme med bud på handlingsplan: Hvilke tiltag kan vi gøre brug af for at undgå plastforurening med cigaretfiltre?
Lad eleverne gruppevis gennemgå de undersøgelser, som de har gennemført. Bed dem diskutere relevansen for den udfordring, de har valgt at arbejde med. Kan den viden, de via undersøgelserne har opnået, hjælpe dem til at konkretisere deres udfordring og særligt deres løsningsforslag?
Lad eleverne notere i deres logbøger.
Sæt eleverne til at samtale om, hvor og hvordan der bliver produceret plast i Danmark, og hvor i Danmark der sker forurening med plast (produktionen, hjemmet, industrien, hospitalsvæsenet osv.). I samtalen tager de udgangspunkt elevarket ‘Kilder til plastforurening’ samt elevarket ‘Samtaleværktøj’, hvor plasts vej gennem Danmark – både produktion og forurening – illustreres.
Få gruppevist eleverne til at dele den viden, de har opnået omkring plastproduktion og plastforurening i Danmark. Kan deres viden hjælpe dem til at konkretisere deres udfordring og særligt deres løsningsforslag?
Bed eleverne notere i deres logbøger.
Lad eleverne uddybe deres faglige viden om plast og plastforurening – herunder de mest kendte misforståelser.
Sæt eleverne til at læse elevarket: ‘Fakta om plast og plastforurening’. Supplér med faktaarket: ‘7 gode råd mod plastikspild’ og mindst to selvvalgte artikler eller rapporter, der er relevante for deres egen udfordring.
Lad eleverne samle den viden, de har opnået og illustrere den på et mindmap.
Få eleverne til at designe deres egen undersøgelse herunder med hypotese og kontrol af variable med udgangspunkt i den udfordring, de har valgt at arbejde med.
Eleverne udarbejder et løsningsforslag målrettet udfordringen. De tager udgangspunkt i den viden de har opnået gennem forløbet, samt deres egen undersøgelse. udarbejder de. Løsningsforslaget illustreres på en model, der fremlægges ved en ‘Science fair’ i klassen.
Forløbet består af en række af undervisningsaktiviteter, fx introduktion, faglig fordybelse, besøg i lokalmiljøet eller undersøgelser. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen, og aktiviteterne er målrettet de enkelte faser i 5E-modellen.
Forløbet indeholder ikke vigtige elementer som læringsmål, plan for progression og evaluering af læringsmål.
I 2019 kortlage danske elever plastforurening i hele Danmark. Alle indsamlinger blev foretaget efter en videnskabelig protokol, og der blev indsamlet i alt 374.082 stykker plastaffald fordelt på 3548 indsamlinger i danske natur.
De mange tusinde stykker plast blev inddelt i 22 forskellige kategorier. I næsten alle områder blev der fundet plastaffald.
Læs mere om Masseeksperiment og 2019 og de øvrige års temaer.
Forløbet giver inspiration til, hvordan naturfagsteamet kan sammensætte et fællesfagligt undervisningsforløb med udgangspunkt i plast og plastforurening.
Skriv til astra@astra.dk
No results found.
No results found.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)