Gå til hovedindhold

Varm kakao

Eleverne arbejder i natur/teknologi med isolering af en kop. Med udgangspunkt i udfordringen undersøger de materialers isolerende egenskaber og konstruerer og tester isoleringsmateriale til en kop. Udfordringen handler om at holde en kop kakao varm, men i laboratoriet arbejder eleverne med varmt vand.

Undervisningsforløbet består af en række elevark med tilhørende lærerark. Desuden anvendes et antal generiske metodekort, som også kan findes her:
astra.dk/engineering/proces

Varm Kakao - Aktivitetsplan 

Se vejledning

Forstå udfordringen

Eleverne får præsenteret PDF iconengineeringudfordringen: “Varm Kakao”. Eleverne skal konstruere en isolering om en kop, så koppen kan holde kakao/vand varmt ved mindst 50 °C i 30 minutter.

 


Se vejledning

Få ideer

Hvad kan have betydning for om et isoleringsmateriale er godt? Eleverne associationsbrainstormer - hvad tror de, de skal tænke på, når de skal vælge isoleringsmaterialer, og hvor tykt det skal være?

 


Se vejledning

Konkretisere 

Eleverne skal i aktiviteten “Konkretiser jeres isolering” tegne, hvordan de forestiller sig at isolere deres kop.

 

 


Se vejledning

Konstruere

Eleverne skal i aktiviteten “Konstruer isolering til en kop” (Elevark 4) i gang med at den første konstruktion af deres isolering omkring koppen.

 


Se vejledning

Undersøge

I denne øvelse undersøger eleverne, hvad der har betydning for varmeledningen. Dels materialet, dels tykkelsen af materialet.

 

 


Se vejledning

Forbedre

Eleverne har forbedret deres isolering og tester igen (se lærerark/elevark 5)  


Se vejledning

Præsentere

Eleverne præsenterer en tidslinje over deres arbejdsproces fra udfordringen blev givet til den endelige version.

Mål og evaluering 

 Færdigheds og vidensmålPåbegyndtUndervejsFuldført
UndersøgelseEleven kan identificere stoffer og materialer i produkter fra hverdagen // Eleven har viden om materialer og stoffer i produkterEleven fortæller om hverdagsmaterialers egenskaberEleven fortæller om generelle egenskaber ved hverdagsmaterialerEleven generaliserer om materialers egenskaber fra hverdagsviden til faglig viden
 Eleven kan designe og afprøve enkle produkter // Eleven har viden om enkel produktudviklingEleven bygger en prototypeEleven bygger en prototype ud fra bestemte overvejelserEleven går systematisk til værks i udarbejdelsen af prototypen
ModelleringEleven kan illustrere nedbør og temperatur over tid // Eleven har viden om enkle grafer til illustration af nedbørs-og temperaturmålingerEleven noterer startog sluttemperatur og beregner temperaturforskellenEleven sammenligner egne resultater med klassens resultaterEleven fortæller om mønstre og generelle forhold i klassens samlede resultater
KonstruereEleven kan bygge en prototype, som viser væsentlige funktioner i løsningenEleven kan udarbejde en simpel prototypeEleven bygger en prototype, der løser en del af problemstillingenEleven bygger en prototype, der løser problemstillingen
ForbedreEleven kan kombinere afprøvnings- og testprocedurer og anvende disse til at forbedre løsningenEleven udfører enkelte forbedringer på prototypenEleven bruger nogle resultater fra undersøgelsen til at forbedre prototypenEleven bruger resultaterne af undersøgelsen systematisk til at forbedre prototypen

Kompetenceområde

Undersøgelseskompetence

Eleven kan gennemføre en enkel undersøgelse af isoleringsmaterialers funktion på baggrund af egne forventninger om valgte materialer og tykkelse.

Modelleringskompetence

Eleven kan lave en model af isoleringsmateriale.

Perspektiveringskompetence

Eleven kan relatere isoleringsmaterialer til deres egen hverdag, fx i huse.

Kommunikationskompetence

Eleven kan formidle og har viden om isoleringsmaterialers egenskaber.

Faglige søjler

Teknologi og ressourcer