Forside › Aktiviteter › Test 1 – Kop til varm kakao
Eleverne tester i denne aktivitet deres kop med isolering. Kan den holde på varmen, så deres vand eller kakao er mindst 70°C efter 20 minutter?
Eleverne tester i denne aktivitet deres kop med isolering. Kan den holde på varmen, så deres vand eller kakao er mindst 70°C efter 20 minutter?
1. Eleverne opfordres til at få deres lærer til at hælde varmt vand i koppen fra en termokande.
2. Eleverne aflæser temperaturen på termometeret med det samme og skriver temperaturen ned i skemaet i elevarket.
3. Igen bør eleverne tage billeder af deres kop og gemme dem.
4. Eleverne har nu 20 minutters ventetid. Ventetiden kan enten planlægges, så det passer med en pause, eller klassen kan anvende tiden til fx at arbejde på, hvordan de vil præsentere deres proces og produkt (Se aktiviteten: Præsenter løsningen på udfordringen). Alternativt kan der lægges en aktivitet ind med faglig læsning om isolering.
5. Efter 20 minutter aflæser eleverne temperaturen igen og skriver den ned i skemaet.
6. Eleverne beregner nu temperaturfaldet.
7. Eleverne gør status over deres isolering. Kunne deres kop holde kakaoens temperatur på minimum 70°C efter 20 minutter?
Eleverne tester deres isolering i elevaktiviteten ’Test 1 – Isolering’ (Se elevarket til højre). Nu skal isoleringsevnen afprøves. Eleverne måler kakaoens/vandets temperatur ved start og slut. Herefter beregner de temperaturfaldet.
Eleverne kan med fordel høre de andre elevers resultater og erfaringer på en fælles opsamling i klassen, og det gennemsnitlige temperaturfald kan beregnes.
Hvilke kopper holdt bedst på varmen? Hvad kan være mulige årsager? Spiller isoleringsmaterialet ind? Tykkelsen? Var forskellige materialer kombineret?
Elevernes data kan samles i et samlet oversigtsskema på tavlen, hvor alle grupper noterer deres data. Se forslag i nedenstående skema.
Starttemperatur | Sluttemperatur | Fald i temperatur | |
Gruppe 1 | 93°C | 53°C | 40°C |
Gruppe 2 | 95°C | 42°C | 53°C |
Gruppe 3 | 90°C | 53°C | 37°C |
Gruppe 4 | 93°C | 47°C | 46°C |
Et af forsøgene kan eventuelt følges ved at måle temperaturen med en datalogger. Her kan eleverne få et indblik i temperaturens fald over tid.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Forside › Aktiviteter › Test 1 – Kop til varm kakao
Til undervisere og fagteams. Her finder du forløb og aktiviteter, du kan anvende direkte i din undervisning, didaktiske temaer du kan anvende som inspiration til planlægning af din undervisning, og endelig finder du aktuelle faglige temaer
Vi driver i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet fire nationale netværk for naturfaglige eller naturvidenskabelige ressourcepersoner: Læs mere om hvordan vi arbejder med netværk her
Her i vidensindgangen har vi samlet kvalitetsbaseret viden, der indgår i arbejdet med at styrke undervisningen i naturfagene og de naturvidenskabelige fagområder. Gå direkte til vidensressourcer eller projektoversigt.
Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.
Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.
Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.
Bedre tilgængelighed