Skriv til astra@astra.dk
Eleverne arbejder i natur/teknologi med isolering af en kop. Med udgangspunkt i udfordringen undersøger de materialers isolerende egenskaber og konstruerer og tester isoleringsmateriale til en kop. Udfordringen handler om at holde en kop kakao varm, men i laboratoriet arbejder eleverne med varmt vand.
Hvad kan have betydning for om et isoleringsmateriale er godt? Eleverne associationsbrainstormer – hvad tror de, de skal tænke på, når de skal vælge isoleringsmaterialer, og hvor tykt det skal være?
Eleverne skal i aktiviteten “Konkretiser jeres isolering” tegne, hvordan de forestiller sig at isolere deres kop.
Eleverne skal i aktiviteten “Konstruer isolering til en kop” i gang med at den første konstruktion af deres isolering omkring koppen.
I denne øvelse undersøger eleverne, hvad der har betydning for varmeledningen. Dels materialet, dels tykkelsen af materialet.
Eleverne præsenterer en tidslinje over deres arbejdsproces fra udfordringen blev givet til den endelige version.
Færdigheds og vidensmål | Påbegyndt | Undervejs | Fuldført | |
Undersøgelse | Eleven kan identificere stoffer og materialer i produkter fra hverdagen // Eleven har viden om materialer og stoffer i produkter | Eleven fortæller om hverdagsmaterialers egenskaber | Eleven fortæller om generelle egenskaber ved hverdagsmaterialer | Eleven generaliserer om materialers egenskaber fra hverdagsviden til faglig viden |
Eleven kan designe og afprøve enkle produkter // Eleven har viden om enkel produktudvikling | Eleven bygger en prototype | Eleven bygger en prototype ud fra bestemte overvejelser | Eleven går systematisk til værks i udarbejdelsen af prototypen | |
Modellering | Eleven kan illustrere nedbør og temperatur over tid // Eleven har viden om enkle grafer til illustration af nedbørs-og temperaturmålinger | Eleven noterer startog sluttemperatur og beregner temperaturforskellen | Eleven sammenligner egne resultater med klassens resultater | Eleven fortæller om mønstre og generelle forhold i klassens samlede resultater |
Konstruere | Eleven kan bygge en prototype, som viser væsentlige funktioner i løsningen | Eleven kan udarbejde en simpel prototype | Eleven bygger en prototype, der løser en del af problemstillingen | Eleven bygger en prototype, der løser problemstillingen |
Forbedre | Eleven kan kombinere afprøvnings- og testprocedurer og anvende disse til at forbedre løsningen | Eleven udfører enkelte forbedringer på prototypen | Eleven bruger nogle resultater fra undersøgelsen til at forbedre prototypen | Eleven bruger resultaterne af undersøgelsen systematisk til at forbedre prototypen |
Engineering proces modellen er en særlig måde at opbygge et forløb, så det minder om ingeniørens arbejdsmetode. Eleverne præsenteres for en udfordring og arbejder sig gennem forskellige faser frem til et bud på en løsning.
Eleverne undersøger materialers isolerende egenskaber og konstruerer og tester isoleringsmateriale til en kop. Udfordringen handler om at holde en kop kakao varm, men i laboratoriet arbejder eleverne med varmt vand.
Skriv til astra@astra.dk
Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, VIA University College og Astra. Finasieret af A.P. Møller Fonden, Industriens Fonde, Villum Fonden og Lundbeckfonden.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)