Skriv til astra@astra.dk
H.C. Ørsted var en dansk kemiker og fysiker, der er verdensberømt for opdagelsen af elektromagnetismen. I 2020 fejrer vi 200-året for denne opdagelse, og dette forløb er en del af den samlede pakke med undervisningsforløb fra Astra.
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med magnetisme og konstruktion af en simpel elektromotor.
Eleverne skal få noget til at bevæge sig ved hjælp af en lille elektromotor, som de selv skal bygge.
Iscenesæt udfordringen ved at se filmen ‘Elektromotor’.
Vær i filmen opmærksom på, at de omtaler plus og minus i forbindelse med magnetisme. Der er til sidst tilføjet en rettelse/præcisering af korrekt brug af begreberne. Plus + og minus – i forbindelse med elektricitet og syd- og nordpol i forbindelse med magnetisme.
Lad eleverne undersøge magneters magnetfelt med aktiviteten Se magnetfelter og derefter undersøge magneters styrke. De er nu klar til at undersøge, hvordan de kan konstruere en lille, simpel elektromotor. I listen med links finder du tre forskellige aktiviteter, som kan bruges til dette.
Lad eleverne udvikle ideer til, hvordan de kan benytte elektromotoren til at få noget til at bevæge sig. Hvis klassen har dannet grupper, kan de fx benytte Brainstorm bordet rundt. Ellers kan man med Åben brainstorm danne grupper med udgangspunkt i de ideer, eleverne helst vil arbejde videre med.
Lad eleverne vælge den ide, de vil gå videre med, hvis de ikke allerede har valgt den i forbindelse med brainstormen. De kan fx benytte metodekortet Hvilken ide vælger vi?
Lad eleverne tegne skitser til, hvordan deres konstruktioner kan se ud, og evt. hvilke materialer de vil benytte. De kan evt. udfylde metodekortet Læg en plan s. 1, punkt 1 og 2.
Sæt eleverne i gang med at konstruere deres første prototype. Den største udfordring i delprocessen er, om alle elever kender deres opgave, og om de udfordres i forhold til at variere de opgaver, de hver især bidrager med. Benyt evt. metodekortet Opgavefordeling.
Lad eleverne undersøge, om det gør en forskel, hvis de anvender en anden type magnet, bruger flere ledninger, bruger en tykkere eller tyndere kobberledning eller ændrer typen af batteri.
Eleverne tester deres prototype. Kravene fra udfordringen fører frem, til at eleverne overvejer følgende:
Lad eleverne vise hinandens prototyper frem – evt. med metodekortet Opsamling – mellemtrin. Eleverne fortsætter med at forbedre deres prototype ud fra de ideer, de har fået i opsamlingen.
Lad eleverne producere en lille video, hvor de forklarer, hvad det er for en løsning, de har produceret. Inden eleverne går i gang med at producere deres video, så skriv kravene til videoen op på tavlen, fx:
Det kræver kun tre ting at bygge den simplest mulige elektromotor: en magnet, et batteri og en kobbertråd.
En elektromotor udnytter, at en elektrisk ladning, der bevæger sig på tværs af et magnetfelt, påvirkes af en kraft. Hvis vi anbringer en ledning på tværs af et magnetfelt og sender strøm gennem ledningen, vil den derfor påvirkes af en kraft. Denne kraft kan udnyttes og fx bruges til at få en elektrisk bil til at accelerere.
Eleverne undersøger og afprøver sammenhænge mellem elektricitet og magnetisme og afprøver, om deres elektromotor forbedres, hvis de ændrer på forskellige ting, som fx valg af magnet og batteri m.m.
Her er informationer du kan sætte ind i din læringsplatform
Formålet med forløbet er, at eleverne gennem en engineeringudfordring arbejder med elektricitet og magnetisme. Ved hjælp af en lille elektromotor skal eleverne konstruere noget, der kan bevæge sig, , og fx lave en udstilling på skolens pædagogiske læringscenter eller lignende i anledning af H.C. Ørsted-året 2020. Forløbet er udarbejdet i forbindelse med fejring af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Fælles mål for natur/teknologi
Disse er centrale:
Efter 4. klasse
Efter 6. klasse
Med blot et batteri, et søm, en magnet og et stykke ledning er det muligt at bygge sin egen lille motor, der drejer hurtigt rundt.
Undersøgelse af kompetencebehov blandt naturfagslærere i grundskolen har vist, at lærerne ønsker hjælp til at inddrage teknologi og innovation i undervisningen. Anvend eventuelt dette forløb som udgangspunkt for en diskussion i dit fagteam eller læringsfællesskab om mulighederne for, at dette engineeringforløb inkluderer teknologi og innovation i undervisningen.
Forløbet er struktureret som et engineeringforløb, hvor eleverne skifter mellem forskellige arbejdsprocesser under deres arbejde med at bygge en elektromotor. Som lærer har du mange muligheder for at åbne forløbet mere op, afhængigt af elevernes og din egen erfaring med engineeringforløb. For nogle elevgrupper vil udlevering af udfordringen være tilstrækkelig.
Formålet med forløbet er, at eleverne gennem en engineeringudfordring arbejder med elektricitet og magnetisme. Ved hjælp af en lille elektromotor skal eleverne konstruere noget, der kan bevæge sig, og fx lave en udstilling på skolens pædagogiske læringscenter eller lignende i anledning af H.C. Ørsted-året 2020.
Skriv til astra@astra.dk
I 2020 blev både elektromagnetismens, naturvidenskabens, teknologiens og nysgerrighedens betydning for vores samfund markeret under overskriften HCØ2020. Som det nationale naturfagscenter samlede Astra børnehaver, skoler og ungdomsuddannelser over hele Danmark i fejringen.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)