Emneuge: Igen og igen

Holdt. Stop. Vent. Har vi ikke set det før? Kan vi ikke bruge det på en ny måde? Kan vi ikke gøre det endnu vildere, hvis vi gør det igen?

Dette tema hylder verdens vidunderlige gentagelser. Vi opsøger magien, der opstår, når vi gentænker verden og ser nye muligheder. Vi giver plads til at fordybe os i cirkulære processer, der gentages og gentages. Vi hylder tidligere generationers store tanker og geniale påfund og giver dem nyt liv. Vi hylder naturvidenskabelige arbejdsmetoder.

Undervisningsmateriale til temaet ‘Igen og igen’ har fokus på undringer og undersøgelser. Det er bygget op som et ugeskema, og du kan sætte elementerne sammen præcis, som det passer dig.

Hver dag er bygget op på samme måde og indeholder: 

  • en daglig undren
  • et praksisfagligt element
  • et dilemma, som eleverne kan diskutere med kammerater eller over aftensmaden
  • moduler til fordybelse i et gennemgående undervisningsforløb
NF ikon 2024 RGB ROeD OUTLINE 01

Naturens gentagelser: årstider, vejr og dage

Hvordan ville det være for træerne, hvis det altid var sommer? Sæt gang i elevernes undren og brug det som refleksionerne som udgangspunkt for en temadag eller -uge med de yngste elever.

Sæt spot på det, der går igen i naturen – årstider, vejr og dage – og skab nysgerrighed og undren gennem grundige observationer. Forløbet er bygget op over en uge med en fuld dagsplan for alle dage, men du kan let tilpasse det til jeres behov.

Forløbet tager afsæt i Mikroforskermetoden

Mikroforskermetoden er en forenkling af den klassiske hypotetisk deduktive naturvidenskabelige metode. Eleverne undrer sig, stiller spørgsmål, undersøger og konkluderer, og de får trænet undersøgelseskompetencer og formidling. Foruden forslag til undersøgelser, findes der et praksisfagligt element, hvor eleverne aktivt skal arbejde produktorienteret med de undersøgelser, de laver. 

Hent ugeskema

På ugeskemaet kan du se, hvordan et forløb kan bygges op om temaet ‘Igen og igen’. Skemaet linker til forskellige elevark, som du også kan hente som en samlet zipfil.

Genopdag skoven gennem elevernes undren

Hvorfor ser blade forskellige ud, og vil et egern egentlig helst bo i et træ med mange blade eller mange kogler? Giv nysgerrigheden et boost med en skovtur og lav jeres egne undersøgelser.

Tag på en ‘undringsrejse’ ind i skoven og tag fat i emner som fotosyntese, fødekæder og fødenet samt nedbrydere. Skoven er fuld af cirkulære processer, som eleverne kan dykke ned i og styrke deres undersøgelseskompetencer gennem praktisk naturfagsundervisning.

Forløbet er bygget op om ‘Undringsmodellen’

‘Undringsmodellen’ er en didaktisk metode hvor du som lærer arbejder med elevundring ud fra fire trin. Fokus på at undres, stille spørgsmål og lave hypoteser i en simpel proces. 

  1. Eleverne undrer sig
  2. Eleverne laver hypoteser
  3. Eleverne designer deres egne undersøgelser
  4. Eleverne deler deres viden

 

Materialet er udviklet i samarbejde med naturfagskonsulent og formidler Mette Lindorff Hejn. Læs mere på mettehejn.dk.

Hent ugeskema

På ugeskemaet kan du se, hvordan et forløb kan bygges op om temaet ‘Igen og igen’. Skemaet linker til forskellige elevark, som du også kan hente som en samlet zipfil.

Bæredygtigt design

Hvordan ville du designe en bæredygtig taske, en bæredygtig emballage eller en hel bæredygtig by? Sådan kan i arbejde med bæredygtighed og cirkulær økonomi ud fra engineering design-modellen.

Undervisningen tager afsæt i en undersøgelse af, hvad der kan genbruges og genanvendes, men også i de økonomiske og biologiske systemer, som vi er nødt til at kende til og forstå. Fx hvorfor det er vigtigt at affaldssortere eller stille krav til designet på de ting, som vi som forbrugere køber i det daglige. 

Forløbet trækker på ‘engineering proces-modellen’

Eleverne arbejder med designprocesser med afsæt i ‘engineering design-modellen’, hvor eleverne arbejder med at skabe et produkt, der kan løse en konkret autentisk udfordring. Gennem designprocessen laver de løbende undersøgelser, tests og forbedringer af deres produkt. 

Hent ugeskema

På ugeskemaet kan du se, hvordan et forløb kan bygges op om temaet ‘Igen og igen’. Skemaet linker til forskellige elevark, som du også kan hente som en samlet zipfil.

Materialet er udviklet til
Astras Naturvidenskabsfestival 2024

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content