Eleverne skal op fra stolene og ud i køkkenet for at tage et billede af en varedeklaration, som kan indgå i klassens analyse af ingredienser og næringsindhold i fødevarer.
Målene med, at eleverne gennemfører aktiviteten ’Tag billeder og analysér varedeklarationer’, kunne således lyde:
Varighed: Ca. 30 min.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 5 min. | Går til sit køkken og tager billede af en fødevare. | |
Ca. 10 min. | Laver opslag på Padlet med eget navn + fødevare (fx ‘havregryn’) + billedet af varedeklarationen. | Guider eleverne til at lave opslagene fx ved skærmdeling. |
Ca. 15 min. | Deltager i klassedialog. | Faciliterer analyse af varedeklarationerne som klassedialog fx ved hjælp af produktive spørgsmål. |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i analysen af varedeklarationerne kan med fordel forløbe således:
Det kunne være sammenligningsspørgsmål som fx:
Det kunne også være opmærksomhedsfokuserende spørgsmål som fx:
Yderligere kunne det være ræsonnerende spørgsmål som fx:
|
Det digitale værktøj Padlet er tilgængeligt på Skoletube og fungerer som en slags opslagstavle. Værktøjet er særlig handy i en fjernundervisningssituation, i det alle klassens elever kan komme med input på samme tid. Læreren har på forhånd oprettet Padletten og delt linket via klassens læringsplatform. Eleverne laver opslag ved at dobbeltklikke på Padletten. Læreren kan have lagt et eksempel ind på Padletten på forhånd, som eleverne kan følge fx som dette:
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)