Gå til hovedindhold

Kom i gang med engineering

Hent inspiration til arbejdet med engineering i skolen med gode råd og eksempler fra film og artikler. Brug det som oplæg til det videre arbejde med engineering i fagteamet, på skolen og i din kommune.

I filmen ovenfor kan I se, hvordan elever på Fuglsanggårdsskolen arbejder med engineering. Dorte Jønsen fra skolen og Suzie Auener fra Astra fremhæver i filmen en række pointer og begrundelser, der fx kan bruges som udgangspunkt for fagteamets samarbejde om engineering på din skole. 

I kan også bruge disse to cases, der beskriver, hvad Dorte Jønsen fra Fuglsanggårdsskolen og Per Milling fra Tvis Skole ser som styrkerne ved at inkludere engineering i naturfagsundervisningen: 

Fagteamsamarbejde om engineering

I efteråret 2018 blev der afholdt engineeringtemadage i de fem regioner. I forbindelse med temadagene blev der udviklet et kompendium og en powerpointpræsentation. Begge dele kan danne udgangspunkt for at arbejde med engineering i naturfagsteamet.

Brug også naturfagsteamet til at: 

  • samarbejde om engineeringevents som fx Engineering Day og Naturvidenskabsfestival
  • planlægge, gennemføre og evaluere engineeringundervisning
  • bruge EDP-modellen samt MetodeKit og videoer fra astra.dk/engineering til at tale om den røde tråd i engineeringundervisning 
  • drøfte med ledelsen, hvordan engineering bliver brugt på skolen.
     

Styrk kommunens naturfagsindsats med kompetenceløft i engineering

Engineering i skolen tilbyder et kompetenceudviklingsforløb for kommunens lærere og ledere inden for fortrinsvis naturfag og matematik. Forløbet går i dybden med, hvordan man inddrager engineering og med problembaseret undervisning skaber en mere levende og engagerende undervisning. Forløbet er inddelt i tre faser:

  • Fase 1: Kompetenceudvikling af op til 70 lærere og cirka 10 skoleledere
  • Fase 2: Forankring af engineering og selvstændig afprøvning af engineeringaktiviteter i samarbejde med fagteamet og den kommunale naturfagskoordinator
  • Fase 3: Eventuel kompetenceudvikling af yderligere op til 30 lærere.

Kompetenceudviklingsforløbet kan være en del af det fondsfinansierede program Engineering i skolen, eller det kan egenfinansieres og tilrettelægges sammen med den lokale professionshøjskole.

For yderligere information og interessetilkendegivelse kan kommuner henvende sig til Elzebeth Wøhlk, der dækker Østdanmark, eller til Thomas Sandholm Hald, hvis du kommer fra en kommune i Vestdanmark.