
- Undervisning
- >
- Problembaseret undervisning
- >
- Engineering
- >
- Engineering med EDP-modellen
Engineering med EDP-modellen
Model for virkelighedsnær undervisning
Her får du Engeneering Design Proces (EDP) modellen, som du kan bruge til at gøre din naturfagsundervisning virkelighedsnær og anvendelsesorienteret. I modellen indgår fx ideudvikling, undersøgelse, konkretisering, konstruktion og forbedring.
Når du aktiverer delprocesserne i den interaktive model nedenfor, får du en forklaring på hver delproces og de opgaver, du som lærer har i forbindelse med den pågældende delproces. Du får også en forklaring på elevernes opgaver samt de produkter, delprocessen resulterer i.
Det er en vigtig pointe i den viste EDP-model, at delprocessernes rækkefølge ikke er givet. Fx kan eleverne gå fra at undersøge til at teste og tilbage til at undersøge, alt efter hvordan du som underviser planlægger forløbet.
Videovejledninger til de syv delprocesser
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Metodekort og evalueringsredskaber
For at understøtte brugen af engineering i undervisningen og i undervisningsforløb er der udviklet metodekort til alle delprocesser. Metodekortene understøtter elevernes selvstændige arbejde.
Et vigtigt led i at arbejde med engineering er at kunne følge elevernes udvikling. Til det formål er der udviklet et evalueringsredskab, som kan hjælpe dig med at sætte fokus på noget af det, engineering er særligt velegnet til at understøtte.
Du kan bruge redskabet i din forberedelse af undervisningen og dialog med eleverne, men også til at gøre elevernes udvikling tydelig for dig, dine kollegaer og ikke mindst eleverne.
Hvad, hvordan og hvorfor - didaktik til engineering i skolen
Det er integrationen af praktiske, konstruktive og optimerende elementer, som får engineering til at adskille sig fra andre former for undersøgelsesbaseret undervisning.
Læs mere om engineering i engineeringdidaktikken, der er udviklet i forbindelse med projektet Engineering i Skolen.
Har du spørgsmål
Skriv til astra@astra.dk
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.