Elevarket støtter eleverne i at arbejde med fire slags spørgsmål og sortere dem, så de bliver bevidste om, hvad slags svar, de søger. Formålene med, at eleverne sorterer deres spørgsmål, kunne således lyde:
- at eleverne opnår bevidsthed om forskellige kategorier af spørgsmål i naturfag
- at eleverne skærper deres spørgsmål.
Introduktionen til de fire slags spørgsmål
Faktaspørgsmål kan man ofte finde svar på ved at slå det op. Hjælpespørgsmål kan fx være:
- Hvad er…?
- Hvem er…?
- Hvor er…?
- Hvilke…?
Forklarings- og forståelsesspørgsmål kræver, at man søger et spadestik dybere ned i sagen, og hjælpespørgsmål kan fx være:
- Hvorfor…?
- Hvordan kan det være, at…?
Holdnings- og vurderingsspørgsmål derimod kræver en belysning fra flere sider og ofte en stillingtagen, og hjælpespørgsmål kan fx være:
- Hvorfor er det godt/dårligt, at…?
- Hvorfor er det rimeligt, at…?
Handlingsspørgsmål drejer sig om at pege mulige handlinger ud, kræver oftest selvstændig tænkning, og hjælpespørgsmål kan fx være:
- Hvad kan/skal/bør der gøres – af hvem?
- Hvilke handlinger skal der til, og hvem kan gøre hvad?
- Hvordan sikres gode løsninger?
- Hvad betyder den tidligere situation for det, der kan gøres nu og i fremtiden?