Omkring fællesfaglige fokusområder
Vejledning af elevernes gruppearbejde:
Inden gruppearbejdet er blevet sat i gang, har I lavet en kollektiv vejledning, hvor I også har rammesat elevernes mulighed for at modtage gruppevis vejledning undervejs i processen. Da I ofte er forskellige lærere, der deler vejlederrollen, kan en log være et godt redskab. Loggen kan fx se sådan ud:
Gruppe | Vejleder | Dato | Status | Aftaler |
Gruppe 2 | NN | dd | Er godt igang. Arbejder godt sammen. Har struktur på opgaven. Vil gerne have hjælp til undersøgelse af …….. | Spørger FF om hjælp til undersøgelse af …… Overvejer om det er den bedste model, de er kommet frem til |
Mange af de spørgsmål, der findes på hjælpearket Hjælpeark – Spørgsmål til postersession med naturfagspostere kan også stilles i vejledningssituationen.
Det er ikke sikkert, at I vejleder på samme måde, og det kan være en fordel at have talt sammen i teamet om, hvordan I opfatter vejlederrollen, og hvor I placerer jer:
Som vejviser skal du være god til at give feedback
Effektiv feedback er en formativ evalueringsform, der handler om at understøtte gruppernes besvarelse af følgende tre spørgsmål:
- Hvor er vi på vej hen (feed up)?
- Hvordan klarer vi os (feedback)?
- Hvor skal vi gå hen herfra (feed forward)?
Feedback skal sigte mod, at grupperne gradvist kan overtage mere ansvar for læreprocessen og deltage mere fuldgyldigt i et fagligt fællesskab. Det understøttes ved at knytte feedbackspørgsmålene til tre niveauer:
- Opgaveniveauet
- Har I undersøgt noget om strømforholdene i Østersøen?
- Procesniveauet
- Hvordan er den undersøgelse med til at besvare problemstillingen?
- Selvreguleringsniveauet
- Hvor vurderer I, at I er med opgaven lige nu? Hvad mangler I, og hvad er det næste, I gør?
Som vejsøger skal du være god til at holde igen med dine egne ideer og i stedet understøtte gruppernes egne refleksioner over opgaven
- Lyt og stil nysgerrige spørgsmål til de fagord eleverne bruger – hvordan forstår de dem?
- Stil lineære spørgsmål til problemstillingen – hvilken situation, oplevelse, interesse udspringer den af?
- Stil nysgerrige cirkulære spørgsmål til undersøgelserne/modellerne – er der andre undersøgelser/modeller, der kunne svare på arbejdsspørgsmålene/problemstillingen? Er der noget af det, I har fundet, der peger i andre retninger?
- Stil refleksive spørgsmål til de perspektiver, som gruppen har fundet på problemstillingen – er der andre perspektiver end dem, I har fundet nu?
- Stil handlingsafklarende spørgsmål – hvad er det vigtigste for jer at gå videre med nu? Er der dele af problemstillingen, som I vil sætte fokus på eller er der noget, som I gerne vil undersøge yderligere/på en anden måde?