IBSE i naturfagsundervisningen

En undersøgende tilgang til naturfagsundervisningen

Inquiry-baseret naturfagsundervisning handler om, at eleverne undersøger en autentisk problemstilling.

Hæftet gennemgår principperne for IBSE (Inquiry Based Science Education) og giver konkrete eksempler på opbygning af undervisningsforløb.

Eleven som forsker

Hæftet beskriver betydningen af at benytte en undersøgende tilgang til naturfagsundervisningen, der tager afsæt i elevernes egne formulerede spørgsmål. Eleverne lærer og anvender færdigheder svarende til dem, der anvendes af forskere, såsom at stille spørgsmål, indsamle data, ræsonnere, validering af data , drage konklusioner, og diskutere resultater.

Elementer i en IBSE-baseret undervisning

Hæftet gennemgår væsentlige elementer i en Inquiry-baseret naturfagsundervisning:

  • Hvordan skabe et spørgsmålsfremmende læringsmiljø
  • At stille produktive spørgsmål
  • Lærerens stilladsering af elevernes hypoteser
  • Hvordan understøtte eleverne i at udvikle og anvende inquiry færdigheder
  • Hvordan anvende evaluering til at fremme læring

Hæftet indeholder endvidere en lang række praktiske eksempler på inquiry i naturfagsundervisningen.

Danske erfaringer

Claus Auning og Ida Guldager fra UC Syd har oversat Professor Wynne Harlens didaktiske hæfte  “Inquiry in Science Education” . Den sidste del af hæftet indeholder en beskrivelse af de faser, som er mest nytænkende i forhold til en dansk naturfags- og matematik undervisning. Beskrivelsen indeholder ligeledes erfaringer fra de 50 danske skoleklasser, der har deltaget i Fibonacci Projektet i perioden 2010 – 2013.

Hæftet er velegnet til lærerstuderende og lærere i kompetenceløftet.

Emneord

  • IBSE

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content