Naturfagslærere og -undervisere har stor indflydelse på, hvordan elever og studerendes opfattelse af naturfag og -videnskab udvikler sig. Derfor er deres kompetencer meget vigtige i forhold til målet om at flere børn og unge skal vælge uddannelser og karrierer inden for STEM-området.
Denne rapport giver et overblik over videns- og kompetencebehov hos lærere i naturfag og naturvidenskabelige fag og peger på konkrete løsningsforslag. Forslagene kan inspirere forvaltninger, skoler og embedsværket til at sætte konkrete initiativer i gang.
De seks overordnede løsningsforslag er:
- Der bør ske et fokuseret løft af naturfagslærernes kompetencer.
- Kvaliteten af samarbejdet i praksisfællesskaber bør øges.
- Naturfagsvejlederes rolle, anvendelse og vejlederkompetencer bør styrkes.
- Der bør ske en styrkelse af skoleledelsens strategiske arbejde med kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning.
- Der bør ske en styrkelse af forvaltningens strategiske tilgang og fokus på en samlet indsats.
- Nationale parter kan med fordel understøtte lokal kompetenceudvikling.
Anbefalingerne kommer på baggrund af en omfattende kortlægning af udfordringer udarbejdet af Københavns Professionshøjskole og Rambøll Management Consulting fra oktober 2018 til januar 2019. I deres kortlægning har de set på lærernes nuværende kompetence- og vidensniveau samt de nuværende muligheder og praksisser for kompetenceudvikling. Derudover ser de på, hvordan den eksisterende praksis kan tilpasses og forbedre i forhold til målene.