Hvordan kan man arbejde med mønsterbrydere i et talentperspektiv? Læs følgeforskningen fra projektet ‘Science Talent Mønsterbryder’ og bliv klogere på, hvordan man kan bidrage til udvikling af mønsterbrydertalenter og deres lærere.
Talentfulde elever skal stimuleres og støttes. Det er med til at øge deres energi og trivsel, og de kan agere som en inspirationskilde for deres omgivelser. Når de får muligheden for at udfolde og udnytte deres potentiale og talent, stiger sandsynligheden for, at de vælger en videregående uddannelse og skaber værdi for Danmark.
Denne rapport ser på talentfulde mønsterbrydere – elever der enten har en anden etnisk baggrund end dansk og/eller stammer fra et såkaldt gymnasiefremmed miljø. Det gør den med udgangspunkt i følgeforskning fra projektet ‘Science Talent Mønsterbryder’. Bliv klogere på, hvordan projektet har været med til at støtte og udvikle mønsterbrydertalenterne og deres lærere.
Rapporten giver konkrete anbefalinger til hvad hhv. skolen, lærerne og Science Talenter (som står bag projektet) bør have fokus på i arbejdet med mønsterbrydertalenter. Disse anbefalinger kan bruges af lærere, der arbejder med at spotte og støtte talentfulde elever, eller af projektmagere der arbejder med denne gruppe.