STEM-grundfag på erhvervsuddannelserne (2019)

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) har undersøgt kompetenceudviklingsbehovene blandt undervisere, der underviser i STEM-grundfagene på landets erhvervsuddannelser. STEM-grundfagene er naturfag, kemi, fysik, biologi, matematik, teknologi og informationsteknologi. Undersøgelsen er gennemført for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).

Analysen danner grundlaget for en videre dialog omkring kompetenceudvikling af STEM-underviserne på erhvervsuddannelserne, og VIVE har fundet følgende relevante punkter:

  1. Der er behov for udvikling af efter- og videreuddannelsestilbud målrettet STEM-undervisere på EUD
  2. Der er behov for både formelle og uformelle kompetenceudviklingstilbud
  3. Der er behov for at styrke såvel kernefaglige som fagdidaktiske kompetencer
  4. Der er behov for at styrke undervisernes praksiskendskab særligt på EUX
  5. Der er behov for yderligere undersøgelser og analyser

 

 

Emneord

  • STEM

Metode

Undervisernes formelle kvalifikationer er i undersøgelsen kortlagt via registerdata fra Danmarks Statistik med henblik på at afdække andelen af undervisere med en STEM-relevant uddannelsesbaggrund. STEM-begrebet har varierende betydninger på tværs af aktører og ikke mindst lande.

Undervisningspraksisser og undervisernes kompetenceudviklings- og vidensbehov er afdækket igennem en repræsentativ spørgeskemaundersøgelse blandt underviserne i STEM-grundfag på erhvervsuddannelserne i Danmark og casebesøg med kvalitative interview af ledere, undervisere og elever på fire erhvervsskoler.

Som et led i undersøgelsen er professionshøjskolernes eksisterende efteruddannelsestilbud inden for det STEM-grundfaglige område afdækket via desk research på professionshøjskolernes hjemmesider. Desk researchen er valideret af interview med repræsentanter fra professionshøjskolerne og de naturvidenskabelige forskningsmiljøer.

Skip to content