Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) har undersøgt kompetenceudviklingsbehovene blandt undervisere, der underviser i STEM-grundfagene på landets erhvervsuddannelser. STEM-grundfagene er naturfag, kemi, fysik, biologi, matematik, teknologi og informationsteknologi. Undersøgelsen er gennemført for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).
Analysen danner grundlaget for en videre dialog omkring kompetenceudvikling af STEM-underviserne på erhvervsuddannelserne, og VIVE har fundet følgende relevante punkter:
- Der er behov for udvikling af efter- og videreuddannelsestilbud målrettet STEM-undervisere på EUD
- Der er behov for både formelle og uformelle kompetenceudviklingstilbud
- Der er behov for at styrke såvel kernefaglige som fagdidaktiske kompetencer
- Der er behov for at styrke undervisernes praksiskendskab særligt på EUX
- Der er behov for yderligere undersøgelser og analyser