STEM-grundfag på erhvervsuddannelserne (2019)

Få et overblik over behovet for kompetenceudvikling hos underviserne i STEM-fagene på erhvervsuddannelserne med denne rapport fra VIVE.

Vi har brug for dygtige faglærte, og vi har brug for unge, som finder de naturvidenskabelige fag så interessante, at de har lyst til at videreuddanne sig inden for dem. Her spiller undervisningen i de naturvidenskabelige fag på landets erhvervsskoler en vigtig rolle.

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) har undersøgt kompetenceudviklingsbehovene blandt undervisere, der underviser i STEM-grundfagene på landets erhvervsuddannelser. STEM-grundfagene er naturfag, kemi, fysik, biologi, matematik, teknologi og informationsteknologi.

Analysen danner grundlaget for en videre dialog om kompetenceudvikling af STEM-underviserne på erhvervsuddannelserne, og VIVE har fundet følgende relevante punkter:

  1. Der er behov for udvikling af efter- og videreuddannelsestilbud målrettet STEM-undervisere på EUD
  2. Der er behov for både formelle og uformelle kompetenceudviklingstilbud
  3. Der er behov for at styrke såvel kernefaglige som fagdidaktiske kompetencer
  4. Der er behov for at styrke undervisernes praksiskendskab særligt på EUX
  5. Der er behov for yderligere undersøgelser og analyser

 

Undersøgelsen er gennemført for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).

Emneord

Metode

Forskerne har kortlagt undervisernes formelle kvalifikationer via registerdata fra Danmarks Statistik. Dette har de gjort for at afdække andelen af undervisere med en STEM-relevant uddannelsesbaggrund.

Undervisningspraksisser og undervisernes kompetenceudviklings- og vidensbehov er afdækket gennem en kvantitativ og en kvalitativ del. I Den kvantitative del har underviserne svaret på et spørgeskema. I den kvalitative del har forskerne besøgt fire erhvervsskoler, hvor de har gennemført kvalitative interview af ledere, undervisere og elever.

Forskerne har kortlagt professionshøjskolernes eksisterende efteruddannelsestilbud ved at læse om tilbuddene på professionshøjskolernes hjemmesider. Denne kortlægning er valideret af interview med repræsentanter fra professionshøjskolerne og de naturvidenskabelige forskningsmiljøer.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content