Få et overblik over behovet for kompetenceudvikling hos underviserne i STEM-fagene på erhvervsuddannelserne med denne rapport fra VIVE.
Vi har brug for dygtige faglærte, og vi har brug for unge, som finder de naturvidenskabelige fag så interessante, at de har lyst til at videreuddanne sig inden for dem. Her spiller undervisningen i de naturvidenskabelige fag på landets erhvervsskoler en vigtig rolle.
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) har undersøgt kompetenceudviklingsbehovene blandt undervisere, der underviser i STEM-grundfagene på landets erhvervsuddannelser. STEM-grundfagene er naturfag, kemi, fysik, biologi, matematik, teknologi og informationsteknologi.
Analysen danner grundlaget for en videre dialog om kompetenceudvikling af STEM-underviserne på erhvervsuddannelserne, og VIVE har fundet følgende relevante punkter:
- Der er behov for udvikling af efter- og videreuddannelsestilbud målrettet STEM-undervisere på EUD
- Der er behov for både formelle og uformelle kompetenceudviklingstilbud
- Der er behov for at styrke såvel kernefaglige som fagdidaktiske kompetencer
- Der er behov for at styrke undervisernes praksiskendskab særligt på EUX
- Der er behov for yderligere undersøgelser og analyser
Undersøgelsen er gennemført for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).