Denne rapport giver en fælles, dansk referenceramme for de udfordringer, der er forbundet med at styrke naturvidenskabelig undervisning. Ambitionen er at den kan bruges til at fokusere og kvalificere fremtidige indsatser.
Danske børn og unge klarer sig overordnet set godt i naturfagene og de naturvidenskabelige fag. Det viser denne rapport, som samtidig tegner et billede af et stærkt dansk uddannelsessystem. Billedet viser på den anden side udfordringer, når det kommer til faglige sammenhænge i uddannelsessystemet og en række strukturelle udfordringer både internt i uddannelsessystemet og i samspillet med det omgivende samfund.
Denne rapport samler udfordringerne i syv overordnede områder. De er identificeret på baggrund af inputs fra en lang række interessenter, et litteraturstudie, en praksiskortlægning og en registeranalyse.
Områderne er:
• Rammer – strukturelt, praktisk og økonomisk er der forskelle i geografi og på tværs af uddannelseskæden
• Mål og evaluering – nye måle- og evalueringsmetoder rummer stort potentiale
• Lærere og pædagogisk personale – udfordringer med uddannelsesbaggrund, rekruttering og fastholdelse
• Undervisning og læring – behov for bedre undervisningsdifferentiering, der motiverer forskellige grupper
• Indhold – vanskelig balance mellem fagmål og dannelsesaspekt
• Børn og unges motivation og valg – rekrutteringsudfordringer til STEM-uddannelser og erhvervsuddannelser
• It og digitale kompetencer – behov for teknologisk forståelse der ruster til fremtiden
‘Sammenfatning af udfordringer til arbejdet med en national naturvidenskabsstrategi’ er en rapport, der skal tilvejebringe et fælles, oplyst grundlag for at styrke undervisningen i naturfag og naturvidenskabelige fag. Der sker ved, at rapporten er udarbejdet som en del af arbejdet med en national naturvidenskabsstrategi. Denne sammenfatning går forud for selve naturvidenskabsstrategien og skal klarlægge eventuelle udfordringer omkring en sådan strategi.