Ressourcepersoner i naturfag og naturvidenskabelige fag

Få styr på definition og mandat for ressourcepersoner i naturfag og naturvidenskabelige fag på tværs af uddannelsesområderne. Denne rapport giver et indblik i ressourcepersonernes definitioner, udbredelse og mulighed for indflydelse på undervisningens kvalitet.

Ressourcepersoner er i denne sammenhæng ansatte, der har til opgave at styrke og udvikle den naturfaglige og naturvidenskabelige kultur fx på en skole, i en kommune eller på en ungdomsuddannelse. Det kan være naturfagsvejledere og talentvejledere (grundskole), naturvidenskabskoordinatorer og talentvejledere (gymnasiale uddannelser) og naturvidenskabelige ressourcepersoner (eud).

Den nationale naturvidenskabsstrategi 2018-202 har identificeret lokal forankring af undervisningen i naturfag og naturvidenskabelige fag som et område, der har brug for et løft. Det er lokale ressourcepersoner, som har til opgave at gennemføre dette løft.

På baggrund af forskellige rapporter opgøres først ressourcepersoner inden for naturfagsområdet – deres definitioner og udbredelse. Herefter skitseres ressourcepersoners mulighed for at have indflydelse på naturfagsundervisningens kvalitet.

Rapporten er udarbejdet af Astra – det nationale naturfagscenter.

Emneord

Læs Naturfagsundervisning – Nationalt Overblik

Dette arbejde er en del af et større kortlægning af udviklingen af naturfagsundervisningen i Danmark – læs mere om det samlede arbejde med Naturfagsundervisningen – Nationalt Overblik (NaNO).

Læs NaNO-rapporten

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content