Ressourcepersoner i naturfag og naturvidenskabelige fag

Få styr på definition og mandat for ressourcepersoner i naturfag og naturvidenskabelige fag på tværs af uddannelsesområderne. Denne rapport giver et indblik i ressourcepersonernes definitioner, udbredelse og mulighed for indflydelse på undervisningens kvalitet.

Ressourcepersoner er i denne sammenhæng ansatte, der har til opgave at styrke og udvikle den naturfaglige og naturvidenskabelige kultur fx på en skole, i en kommune eller på en ungdomsuddannelse. Det kan være naturfagsvejledere og talentvejledere (grundskole), naturvidenskabskoordinatorer og talentvejledere (gymnasiale uddannelser) og naturvidenskabelige ressourcepersoner (eud).

Den nationale naturvidenskabsstrategi 2018-202 har identificeret lokal forankring af undervisningen i naturfag og naturvidenskabelige fag som et område, der har brug for et løft. Det er lokale ressourcepersoner, som har til opgave at gennemføre dette løft.

På baggrund af forskellige rapporter opgøres først ressourcepersoner inden for naturfagsområdet – deres definitioner og udbredelse. Herefter skitseres ressourcepersoners mulighed for at have indflydelse på naturfagsundervisningens kvalitet.

Rapporten er udarbejdet af Astra – det nationale naturfagscenter.

Emneord

Læs Naturfagsundervisning – Nationalt Overblik

Dette arbejde er en del af et større kortlægning af udviklingen af naturfagsundervisningen i Danmark – læs mere om det samlede arbejde med Naturfagsundervisningen – Nationalt Overblik (NaNO).

Læs NaNO-rapporten

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content