Rapport fra EVA: Praksisfaglig undervisning motiverer eleverne

Praksisfaglig undervisning rummer et potentiale for højere elevmotivation i folkeskolen, viser en ny kortlægning fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Et stort flertal af lærerne – 71 procent – vurderer, at praksisfaglig undervisning rummer et potentiale for højere elevmotivation. De adspurgte lærere oplever bl.a., at når undervisningen er anvendelsesorienteret, og eleverne arbejder problembaseret, medvirker det til elevernes oplevelse af at være handlekraftlige individer. Det motiverer også eleverne, når de kan bidrage til et autentisk problem, og deres bidrag kan bruges af nogen til noget.

Det er nogle af konklusionerne i en kortlægning af praksisfaglighed i folkeskolen, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har lavet for Børne- og Undervisningsministeriet.

Kortlægningen undersøger praksisfaglig undervisning med afsæt i fire former for praksisfaglige aktiviteter: Kropslige og aktive aktiviteter, problembaserede og anvendelsesorienterede aktiviteter, aktiviteter med fokus på fremstilling af et produkt og aktiviteter, der er erhvervsrettede eller rettet mod en virkelig praksis uden for skolen.

Emneord

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content