Praksisfaglig undervisning rummer et potentiale for højere elevmotivation i folkeskolen, viser en ny kortlægning fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Et stort flertal af lærerne – 71 procent – vurderer, at praksisfaglig undervisning rummer et potentiale for højere elevmotivation. De adspurgte lærere oplever bl.a., at når undervisningen er anvendelsesorienteret, og eleverne arbejder problembaseret, medvirker det til elevernes oplevelse af at være handlekraftlige individer. Det motiverer også eleverne, når de kan bidrage til et autentisk problem, og deres bidrag kan bruges af nogen til noget.
Det er nogle af konklusionerne i en kortlægning af praksisfaglighed i folkeskolen, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har lavet for Børne- og Undervisningsministeriet.
Kortlægningen undersøger praksisfaglig undervisning med afsæt i fire former for praksisfaglige aktiviteter: Kropslige og aktive aktiviteter, problembaserede og anvendelsesorienterede aktiviteter, aktiviteter med fokus på fremstilling af et produkt og aktiviteter, der er erhvervsrettede eller rettet mod en virkelig praksis uden for skolen.