Elevernes læring skal hænge sammen og bygge ovenpå det, de kan i forvejen. Det gælder også i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse. Over en fireårig periode har projektet ‘Overgange i naturfag’ arbejdet for at understøtte dette i Roskilde Kommune.
I projektet ‘Overgange i naturfag’ har udskolingslærere og naturfagslærere fra ungdomsuddannelsesinstitutioner i Roskilde Kommune mødtes tre gange i løbet af året i to halvdagsworkshops og en hel dag med naturfaglig leg. Samtidig har de deltagende lærere haft Roskilde Fjord som fælles fagligt tema på tværs af niveauer, så de har kunnet sparre og udveksle erfaringer ud fra et konkret fokusområde.
Denne rapport er en evaluering af projektet, hvor du kan blive klogere på muligheder og udfordringer for at støtte overgange i naturfag med et projekt som dette. Se resultaterne i overskrifter her, og læs rapporten for at få udfoldet pointerne.
Muligheder:
- Lærerne får inspiration til egen naturfagsundervisning
- Lærerne opnår viden om naturfagsundervisning på andre uddannelsesniveauer, især gennem skolebesøg
- Viden og erfaringer deles med kolleger
- Netværksdannelse står stærkt hos både ledere og lærere i uddannelsesbyen Roskilde
- Roskilde Fjord som fælles genstandsfelt, der er genkendeligt for eleverne
- Projektet kan bidrage til at lette overgange i uddannelsessystemet
Udfordringer:
- Det kan være en udfordring at finde tid til at anvende viden fra projektet
- Det kan være svært at dele viden med kolleger
- Faldende fremmøde gør det svært at dele viden på tværs af uddannelsesinstitutioner
- For få gymnasielærere deltager
- Deltagerne i projektet har ikke den samme viden om overgange
- Der er en risiko for dalende motivation, hvis de samme lærere mødes om det samme indhold år efter år
- Flere dagsordener i spil kalder på forventningsafstemning