Opbygning af intern evalueringskapacitet

Få inspiration til opbygningen af en organisatorisk evalueringspraksis i et eksternt læringsmiljø med afsæt i Danmarks Tekniske Museum som konkret case.

Artiklen tager udgangspunkt i et samarbejde mellem forfatterne i rollen som eksterne evaluatorer og Danmarks Tekniske Museum, der ønskede at opbygge en evalueringspraksis som del af deres arbejde med at udvikle museet i en ny retning. 

Forfatterne diskuterer deres refleksioner om, tanker bag og tilgang til samarbejdet, processen og de værktøjer, de udviklede til at understøtte museets evalueringspraksis. 

Målet med redskaberne er at understøtte museets projektarbejdere til selv at tilrettelægge og gennemføre evalueringsaktiviteter. Udover en cirkulær evalueringsmodel og en  ‘rubric’ til principfokuseret evaluering udviklede de en lineær evalueringsmodel – Alle tre ting kan du søge inspiration i til dit eget arbejde med evaluering. 

 

Den lineære evalueringsmodel indeholder følgende 10-punkter: 

  1. Navn og formål: Hvad er eksperimentets formål? Hvem beslutter? Hvornår?
  2. Undersøgelsesspørgsmål: Hvilket undersøgelsesspørgsmål ønskes besvaret via evaluering? Hvem beslutter? Hvornår?
  3. Research: Hvordan operationaliseresbegreber, som er centrale for undersøgelsesspørgsmålet? Hvem beslutter? Hvornår?
  4. Evalueringsmetoder: Hvilke metoder er relevante? Hvilke metoder vælger I? Hvem beslutter? Hvornår?
  5. Udvikling af redskaber: Hvilke dataindsamlingsredskaber er der behov for at udvikle? – Hvem beslutter? Hvornår?
  6. Dataindsamlingsplan: Hvornår indsamles data? Hvem indsamler data? Evt. aftaler med informanter. – Hvem beslutter? Hvornår?
  7. Dataindsamling:  Hvornår forløber indsamlingen? Er der behov for justering af redskaber eller lign.? – Hvem beslutter? Hvornår?
  8. Databehandling: Hvordan efterbearbejdes data? Hvem tager stilling? Hvem deltager i arbejdet? Hvornår?
  9. Analyse/synteser: Hvad siger data/hvad så vi? Hvem tager stilling? Hvem deltager i arbejdet? Hvornår?
  10. Anbefalinger og ny viden: Opsamling af læringspointer: Hvad lærte vi? Hvad bæres med videre? Hvem deltager i arbejdet? Hvornår?

 

Artiklen er tredje kapitel i udgivelsen ‘’Fremtidens Museum Fremtidens Museum – Teknologi, samfund og bæredygtig dannelse’, der beskrev udviklingsmulighederne for Danmarks Tekniske Museum. Du kan læse hele udgivelsen her

 

Emneord

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content