Opbygning af intern evalueringskapacitet

Få inspiration til opbygningen af en organisatorisk evalueringspraksis i et eksternt læringsmiljø med afsæt i Danmarks Tekniske Museum som konkret case.

Artiklen tager udgangspunkt i et samarbejde mellem forfatterne i rollen som eksterne evaluatorer og Danmarks Tekniske Museum, der ønskede at opbygge en evalueringspraksis som del af deres arbejde med at udvikle museet i en ny retning. 

Forfatterne diskuterer deres refleksioner om, tanker bag og tilgang til samarbejdet, processen og de værktøjer, de udviklede til at understøtte museets evalueringspraksis. 

Målet med redskaberne er at understøtte museets projektarbejdere til selv at tilrettelægge og gennemføre evalueringsaktiviteter. Udover en cirkulær evalueringsmodel og en  ‘rubric’ til principfokuseret evaluering udviklede de en lineær evalueringsmodel – Alle tre ting kan du søge inspiration i til dit eget arbejde med evaluering. 

 

Den lineære evalueringsmodel indeholder følgende 10-punkter: 

  1. Navn og formål: Hvad er eksperimentets formål? Hvem beslutter? Hvornår?
  2. Undersøgelsesspørgsmål: Hvilket undersøgelsesspørgsmål ønskes besvaret via evaluering? Hvem beslutter? Hvornår?
  3. Research: Hvordan operationaliseresbegreber, som er centrale for undersøgelsesspørgsmålet? Hvem beslutter? Hvornår?
  4. Evalueringsmetoder: Hvilke metoder er relevante? Hvilke metoder vælger I? Hvem beslutter? Hvornår?
  5. Udvikling af redskaber: Hvilke dataindsamlingsredskaber er der behov for at udvikle? – Hvem beslutter? Hvornår?
  6. Dataindsamlingsplan: Hvornår indsamles data? Hvem indsamler data? Evt. aftaler med informanter. – Hvem beslutter? Hvornår?
  7. Dataindsamling:  Hvornår forløber indsamlingen? Er der behov for justering af redskaber eller lign.? – Hvem beslutter? Hvornår?
  8. Databehandling: Hvordan efterbearbejdes data? Hvem tager stilling? Hvem deltager i arbejdet? Hvornår?
  9. Analyse/synteser: Hvad siger data/hvad så vi? Hvem tager stilling? Hvem deltager i arbejdet? Hvornår?
  10. Anbefalinger og ny viden: Opsamling af læringspointer: Hvad lærte vi? Hvad bæres med videre? Hvem deltager i arbejdet? Hvornår?

 

Artiklen er tredje kapitel i udgivelsen ‘’Fremtidens Museum Fremtidens Museum – Teknologi, samfund og bæredygtig dannelse’, der beskrev udviklingsmulighederne for Danmarks Tekniske Museum. Du kan læse hele udgivelsen her

 

Emneord

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content