Her får du otte anbefalinger, til hvordan du lykkes med at udvikle naturvidenskabelige kampagner. Fokus er at møde de unge der, hvor de er, og understøtte deres interessefællesskaber – også uden for skolen.
Naturvidenskabelige kampagner skal være med til at skabe interesse for naturvidenskab hos børn og unge. Det er et led i udmøntningen af den nationale naturvidenskabsstrategi 2018-2024. I den anledning har Naturfagenes Evalueringscenter (NEUC) gennemført en foranalyse for Undervisningsministeriet, som skal sikre, at kampagnerne tilrettelægges på et solidt grundlag af erfaringer fra tidligere kampagner og at udnytter muligheder for synergi med eksisterende kampagneinitiativer.
NEUC’s foranalyse indeholder otte anbefalinger til naturvidenskabelige kampagner:
- Tænk i synergi med eksisterende infrastruktur
- Understøt interessefællesskaber
- Inddrag familien
- Udnyt de interaktive muligheder i SoMe
- Tilbyd en bred vifte af rollemodeller
- Synliggør mange måder at være i naturvidenskab og i STEM-feltet på
- Tydeliggør relevans og anvendelsesorientering
- Sørg for systematisk vidensopsamling
Hent rapporten for at få en gennemgang af hver enkelt anbefaling og for at se analysen, der ligger bag.