8 anbefalinger til naturvidenskabelige kampagner

Her får du otte anbefalinger, til hvordan du lykkes med at udvikle naturvidenskabelige kampagner. Fokus er at møde de unge der, hvor de er, og understøtte deres interessefællesskaber – også uden for skolen.

Naturvidenskabelige kampagner skal være med til at skabe interesse for naturvidenskab hos børn og unge. Det er et led i udmøntningen af den nationale naturvidenskabsstrategi 2018-2024. I den anledning har Naturfagenes Evalueringscenter (NEUC) gennemført en foranalyse for Undervisningsministeriet, som skal sikre, at kampagnerne tilrettelægges på et solidt grundlag af erfaringer fra tidligere kampagner og at udnytter muligheder for synergi med eksisterende kampagneinitiativer.

NEUC’s foranalyse indeholder otte anbefalinger til naturvidenskabelige kampagner:

  1. Tænk i synergi med eksisterende infrastruktur
  2. Understøt interessefællesskaber
  3. Inddrag familien
  4. Udnyt de interaktive muligheder i SoMe
  5. Tilbyd en bred vifte af rollemodeller
  6. Synliggør mange måder at være i naturvidenskab og i STEM-feltet på
  7. Tydeliggør relevans og anvendelsesorientering
  8. Sørg for systematisk vidensopsamling

 

Hent rapporten for at få en gennemgang af hver enkelt anbefaling og for at se analysen, der ligger bag.

Emneord

  • Naturfaglige kampagner

Læs mere om NEUC

Se mere om analysen og NEUC’s arbejde her.

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content