Gennem et casestudie har vi i Astra stillet skarpt på, hvad der mon sker på en skole eller i en kommune, når der er udviklingsinitiativer i gang på naturfagsområdet. Vi har ‘givet mikrofonen til virkeligheden’ på tre skoler for at sætte ord, billeder og fortællinger på, hvordan naturfagsudvikling ser ud, når vi kommer helt tæt på praksis. Det gjorde vi på baggrund af en lang række inputs fra naturfagsvejledere, naturfagskoordinatorer, læreruddannere samt forskere og konsulenter i og uden for Naturfagsakademiet (NAFA).
Resultaterne af studiet kan findes i rapporten “Fortællinger om betydningsfulde elementer i udvikling af naturfagsundervisning i den danske grundskole” samt i 3 videofortællinger fra de tre skoler, der har indgået som cases i studiet.
Hent skærmvenlig version af rapporten (PDF)
⬇️Se den første af de tre film længere nede på siden ⬇️
Bilag:
Bilag 1 – Forundersøgelse, opsamlende notat
Bilag 2 – Survey til caseinformanter
Bilag 3 – Eksempel på interviewguide baseret på caseinformantens surveybesvarelse
Bilag 4 – Udledte temaer/betydningsfulde elementer fra forundersøgelsen
Bilag 5 – Udledte temaer/betydningsfulde elementer fra caseundersøgelsen
Øvrige links: