Fortællinger om betydningsfulde elementer i udvikling af naturfagsundervisning

Gennem et casestudie har vi i Astra stillet skarpt på, hvad der mon sker på en skole eller i en kommune, når der er udviklingsinitiativer i gang på naturfagsområdet. Vi har ‘givet mikrofonen til virkeligheden’ på tre skoler for at sætte ord, billeder og fortællinger på, hvordan naturfagsudvikling ser ud, når vi kommer helt tæt på praksis. Det gjorde vi på baggrund af en lang række inputs fra naturfagsvejledere, naturfagskoordinatorer, læreruddannere samt forskere og konsulenter i og uden for Naturfagsakademiet (NAFA).

Resultaterne af studiet kan findes i rapporten “Fortællinger om betydningsfulde elementer i udvikling af naturfagsundervisning i den danske grundskole” samt i 3 videofortællinger fra de tre skoler, der har indgået som cases i studiet.

Hent skærmvenlig version af rapporten (PDF)

⬇️Se den første af de tre film længere nede på siden ⬇️

Bilag:

Bilag 1 – Forundersøgelse, opsamlende notat

Bilag 2 – Survey til caseinformanter

Bilag 3 – Eksempel på interviewguide baseret på caseinformantens surveybesvarelse

Bilag 4 – Udledte temaer/betydningsfulde elementer fra forundersøgelsen

Bilag 5 – Udledte temaer/betydningsfulde elementer fra caseundersøgelsen

Øvrige links:

Hent printvenlig version af rapporten (PDF)

Emneord

  • Kompetenceudvikling

3 videofortællinger

Når udvikling, samarbejde og ledelse går hånd i hånd

Fortælling fra praksis – film fra Mølleskolen i Skanderborg Kommune kommer snart

 

Udvikling af naturfagsundervisning i en stærk samarbejdskultur

Fortælling fra praksis – Nørre Vedby Skole i Guldborgsund Kommune

 

Udvikling af naturfagsundervisning kan også ske ved at række ud

Fortælling fra praksis – film fra Sophienborgskolen Hillerød Kommune kommer snart

 

Naturfagsakademiet  NAFA er et nationalt program, der skal fremme motiverende og udbytterig naturfagsundervisning i grundskolen gennem styrket uddannelse af naturfagslærere.
Visionen for NAFA er, at den naturfaglige dannelse i Danmark styrkes med fokus på at øge børn og unges interesse og motivation for samt kompetencer inden for naturfag, så markant flere kan og vil omsætte naturfaglig viden til handlinger, der imødekommer samfundsmæssige udfordringer og dilemmaer. Se mere på nafa.nu.

Skip to content