Implementering af en ny engineering-didaktik rummer et stort potentiale. Det viser denne kortlægning af muligheder og udfordringer, som er lavet forud for projektet ‘Engineering i skolen’.
Denne rapport gør dig klogere på perspektiverne ved at arbejde med engineering i naturfagsundervisningen. Kortlægningen viser blandt andet, at eleverne opnår stort og forskelligartet læringsudbytte i arbejdet med engineering. Den viser dog samtidig, at det kan være udfordrende for lærerne at bruge det i undervisningen, hvis mange af indsatserne foregår som årligt tilbagevendende begivenheder. Det kan på den ene side være med til at fastholde interessen for emnet, men på den anden side risikerer det at isolere indsatserne.
Samtidig står det klart, at lærerne har brug for tydelige begrebsforklaringer, når det kommer til for eksempel teknologi-begrebet, hvis de skal kunne bruge engineering i skole- og undervisningsregi.
Kortlægningen er lavet af NEUC forud for projektet ‘Engineering i skolen’. Et 10-årigt projekt, der i perioden 2017-2027 skal bringe engineering som arbejdsmetode ind i den danske grundskoleundervisning. NEUC har undersøgt, hvilke dele af indsatsen der er med til at styrke den engineering-didaktiske kultur i grundskolen.