Hvad er SCICAP?
SCICAP er et redskab til at måle børn og unges science-kapital, udviklet til en dansk undervisningskontekst. Værktøjet er udviklet som en del af det nationale forskningsprojekt SCOPE, som er den første nationale undersøgelse af børn og unges sciencekapital i Danmark.
Er SCICAP brugbart for mig?
SCICAP-redskabet kan være nyttigt, hvis du fx er beslutningstager, projektmager, naturfagskoordinator eller lærer, og du ønsker at måle børn og unges science-kapital.
Hvorfor bruge SCICAP?
Ved at bruge SCICAP-redskabet får du valide data. Redskabet er resultatet af en grundig udviklingsproces blandt andet bestående af en række kvalitative interviews og spørgeskemaundersøgelser med ca. 1.700 elever fordelt på grundskolens 3., 6. og 9. klasser, gymnasiet og EUD samt ca. 500 forældre.
Hvad er science-kapital?
Science-kapital kan beskrives som en rygsæk med science-relateret ressourcer, som børn og unge har med sig hele livet. Rygsækken bliver fyldt op med viden, netværk, inspiration og erfaringer fra både skole, fritid og familieliv.
Science-kapital kan med andre ord forstås som det, man ved, mener og gør og hvem man kender, der har med science at gøre.
Du kan bruge SCICAP-redskabet til to ting:
1
Til at opnå et øjebliksbillede af elevers samlede science-kapital og/eller belyse forskelle på de forskellige aspekter af elevernes science-kapital.
Formålet med denne type undersøgelse kan fx være at blive klogere på elevers forskellige forudsætninger for, viden om og interesse for science, som kan inspirere og styrke undervisningen.
2
Til at følge udviklingen i science-kapital over tid, fx gennem en førmåling og en eftermåling.
Formålet med denne type undersøgelse kan fx være at evaluere, om en indsats eller et læringsinitiativ resulterer i ændringer af børn og unges science-kapital eller i nogle af underdimensionerne heri.
Selve redskabet
SCICAP-redskabet er udformet som et spørgeskema med introduktioner og en række spørgsmål, som alle besvares på en fempunktskala. Spørgsmålene dækker over 11 underdimensioner, der tilsammen indfanger en persons science-kapital.
Spørgeskemaet findes i tre versioner, målrettet:
Elever i 3. klasse: 14 spørgsmål
Elever i 6. og 9. klasse samt på erhvervsuddannelser og gymnasier: 44 spørgsmål
Forældre: 37 spørgsmål
Sådan bruger du SCICAP-redskabet
Kom godt i gang
Spørgeskemaet kan opsættes på en surveyplatform eller printes og besvares i hånden. Uanset hvilken form du vælger, er det en god idé at følge disse råd:
- Vær opmærksom på at få introduktionerne med. Fx er det væsentligt, at forklaringen af science som natur, teknologi og sundhed kommer med, så eleverne har et fælles udgangspunkt for at besvare spørgsmålene.
- Vær opmærksom på, at spørgsmålene stilles i samme rækkefølge hver gang. Rækkefølgen kan have betydning for, hvordan spørgsmålene besvares.
- Mål kun på de dimensioner, du har brug for. Det gør det mindre omfattende for eleverne at besvare spørgeskemaet.
Hvis du er interesseret i elevernes samlede science-kapital, bør du dog måle på alle dimensioner. - Derudover er det vigtigt, at du er opmærksom på datasikkerhed og lever op til god dataetik. Inddrag en jurist, hvis du er i tvivl.
Sådan krediterer du
Hvis du bruger SCICAP-redskabet kan du kreditere den tekniske rapport fra VIVE: ‘Keilow, M., Brændegaard, N.W., Jæger, M.M., & Pedersen, H.S. (2023). Udvikling af et redskab til måling af science-kapital: Teknisk rapport. København: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.’
Teknisk rapport
SCICAP’s 11 dimensioner
- Selvvurderede færdigheder
inden for science - Holdninger til science
- Viden om, hvordan science kan bruges
- Medieforbrug inden for
science - Fritidsaktiviteter inden for science
- Familiens viden om science
- Netværkets viden om science
- Samtale om science i
hverdagen - Skolens rolle inden for science
- Interesser inden for science
- Almen dannelse inden for science
SCOPE-projektet er et nationalt forskningsprojekt, der undersøger børn og unges science-kapital.
Projektpartnerne er VIVE, Københavns Universitet, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Professionshøjskole, VIA UC og Astra – det nationale naturfagscenter. Projektet er finansieret af Novo Nordisk Fonden og VILLUM FONDEN.