Dette omfattende litteraturstudium giver et overblik over pædagogisk og didaktisk forskning inden for STEM i perioden 1996-2016.
Dette litteraturstudium samler, analyserer og syntetiserer erfaringer om indsatser, metoder og strategier, der
- styrker STEM-undervisningen med henblik på elevers læring
- udvikler pædagogiske/didaktiske kompetencer hos STEM-undervisere og pædagoger
- udvikler elevers motivation og interesse for STEM
- styrker personalisering i undervisning – ved at understøtte forskellige børne- og
elevgrupper.
Der er både fokus på dagtilbud og hele uddannelsessystemet, og studiet tager udgangspunkt i litteratur fra Danmark, Norge, Finland, Sverige samt engelsksproget litteratur.
Vidensgrundlag for national naturvidenskabsstrategi
Der har i mange år været fokus på naturvidenskabelige kompetencer hos børn og unge i Danmark, og der har været et voksende ønske om at sikre, at de vælger STEM-relaterede uddannelser og karriere. Det blev understøttet af den nationale naturfagsstrategi i 2018, og dette litteraturstudium udgør vidensgrundlaget for strategien.
Læs den nationale naturvidenskabsstrategi 2018-2024.