Litteraturstudium: pædagogisk og didaktisk forskning inden for STEM

Dette omfattende litteraturstudium giver et overblik over pædagogisk og didaktisk forskning inden for STEM i perioden 1996-2016.

Dette litteraturstudium samler, analyserer og syntetiserer erfaringer om indsatser, metoder og strategier, der

  1. styrker STEM-undervisningen med henblik på elevers læring
  2. udvikler pædagogiske/didaktiske kompetencer hos STEM-undervisere og pædagoger
  3. udvikler elevers motivation og interesse for STEM
  4. styrker personalisering i undervisning – ved at understøtte forskellige børne- og
    elevgrupper.

 

Der er både fokus på dagtilbud og hele uddannelsessystemet, og studiet tager udgangspunkt i litteratur fra Danmark, Norge, Finland, Sverige samt engelsksproget litteratur.

Vidensgrundlag for national naturvidenskabsstrategi

Der har i mange år været fokus på naturvidenskabelige kompetencer hos børn og unge i Danmark, og der har været et voksende ønske om at sikre, at de vælger STEM-relaterede uddannelser og karriere. Det blev understøttet af den nationale naturfagsstrategi i 2018, og dette litteraturstudium udgør vidensgrundlaget for strategien.

Læs den nationale naturvidenskabsstrategi 2018-2024.

 

Emneord

Litteraturstudiet er udarbejdet af

Institut for Naturfagenes didaktik, Københavns Universitet.

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content