Lærerne i NATKOM-projektet har fagligheden til at undervise kompetenceorienteret, og de synes, at det er vigtigt. Alligevel er det en udfordring for mange.
Denne rapport er en evaluering af projektet ‘Evaluering af de naturfaglige kompetencer i folkeskolen’, NATKOM, hvor en række lærere modtog kompetenceudvikling og derefter skulle udføre kompetenceorienteret undervisning med deres elever. Evalueringen viser, at kompetenceorienteret naturfagsundervisning en udfordring for mange af de deltagende lærere, selvom de både har de faglige forudsætninger og finder kompetenceorienteret undervisning vigtig.
Det skyldes dels, at at lærerne er tidspressede, og dels at de oplever et fagligt dilemma mellem at undervise kompetenceorienteret på den ene side og at sikre eleverne viden og færdigheder gennem mere traditionel undervisning på den anden side. Det er simpelthen lettere at sikre, at man som lærer når hele vejen rundt om stoffet, når man underviser på mere traditionel vis.
Som en del af NATKOM-projektet blev der fastlagt en række kriterier for kompetenceorienteret undervisning. Det var særligt tre kriterier, som var vanskelige for lærerne at leve op til:
- at lade undervisningen tage udgangspunkt i en konkret problemstilling
- at sikre eleverne passende frihed i forløbet til at de kunne demonstrere kompetencer
- at give eleverne tid og lejlighed til at reflektere over proces/produkt
Selvom de lærere, der deltog i projektet modtog kompetenceløft, var det altså en udfordring for dem at udføre kompetenceorientret undervisning. Det tyder på, at fortsat er behov for en indsats, som kan understøtte kompetenceorienteret undervisning. Og ikke mindst understøtte implementering i en travl og undervisningshverdag med mange krav.