Engineering kan løfte naturfagene: Evaluering af projektet ‘Engineering i skolen’

Denne evaluering af projektet ‘Engineering i skolen’ viser, at elever oplever øget motivation i naturfagsundervisningen, når de engineering-didaktiske arbejdsmetoder inddrages i undervisningen. Derfor er det også vigtigt, at lærerne gennem ‘Engineering i skolen’ får styrket samarbejdet om og undervisningen i engineering, så der skabes en rød tråd i hele grundskoleforløbet.

Engineering i skolen er et unikt projekt, der både indeholder undervisningsmaterialer, kompetenceudvikling til naturfagslærere og evalueringsredskaber til måling af elevernes engineeringkompetence – alt baseret på den samme nye danske engineering-didaktik. Derved udgør indsatsen et stærkt tilbud til naturfagslærere med potentialet til at styrke samarbejdet mellem lærere på skolerne. Desuden skaber det et grundlag for målrettede undervisningsforløb, der kan udgøre en rød tråd gennem hele grundskoleforløbet.

Rapporten, du kan læse her, er fra 2019. Evalueringen af projektet fokuserede på projektets resultater og erfaringer.

Emneord

NEUC

Naturfagenes evaluerings- og udviklingscenter (NEUC) drives i et samarbejde mellem Institut for Naturfagenes Didaktik (IND) på Københavns Universitet og Astra – Det nationale naturfagscenter.

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content