Evalueringen af DR’s ultra:bit viser, at både elever og lærere har styrket deres færdigheder inden for kodning, teknologi og kritisk tænkning. Den viser også, at projektet er ved at blive integreret i skolernes undervisning.
Formålet med det treårige projekt ultra:bit har været at styrke børns forståelse og kritiske stillingtagen til teknologi. I evalueringen af DR’s læringsprojekt er fem områder af elevernes læring blevet undersøgt:
- kodning
- interesse for teknologi
- kreativitet
- forståelse af teknologi
- evnen til at tænke kritisk.
Resultaterne viser, at eleverne er blevet bedre til at kode, har fået større viden om, hvordan de bruger teknologi og tænker mere kritisk om det. Lærerne er også blevet bedre til at undervise i kodning og teknologi. Projektet ser ud til at blive en fast del af undervisningen på skolerne, fx ved at bruge BBC micro:bit og undervisningsmaterialer fra DR.
Den samlede evaluering består af årlige delevalueringer. Fokus har primært været på den såkaldte ’årgang ultra:bit’ – de elever, som gik i 4. klasse, da projektet begyndte i 2018. Undersøgelserne er designet således, at det både er muligt at lave sammenligninger over tid samt fokusere på elever og læreres udbytte af det enkelte års ultra:bit-aktiviteter.