Blog: Sig ja til at bidrage til kortlægning af børn og unges science-kapital

Der er kommet en invitation til 120 skoler fordelt repræsentativt i hele landet. Det går ud på at bidrage til forskning i børn og unges såkaldte science-kapital. Skoleledelsen skal snart svare på invitationen, så det er nu, der skal tages en beslutning: Vil jeres skole bidrage?

Christina Frausing Binau, som både er Astra-konsulent og biologilærer, har talt med projektlederen for det såkaldte SCOPE-projekt, Hanne Søndergård Pedersen fra VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd). Hun har stillet nogle af de spørgsmål, man som lærer eller skoleledelse kan sidde med, når man overvejer, om man vil deltage i undersøgelsen:

  • Hvad kræver det af tid?
  • Hvad får mine elever ud af det?
  • Hvad får jeg ud af det – kan jeg blive klogere?
  • Hvad får samfundet ud af det?
  • Hvad forpligter jeg mig til?

Christinas konklusion er, at det er det værd:

Jeg ville sige ja, hvis min skoleleder spurgte mig, om vi skulle bidrage. Og jeg kan ellers godt være træt af udefra kommende projekter, der tager fokus for en stund for så at fuse ud. Men dét med science-kapital som et nyt lys at se min naturfagsundervisning i, det er for vigtigt, som jeg ser det, til at lade være.

Selvom det kræver, at man som lærer sætter noget tid af til at sætte sig ind i emnet og til at gennemføre spørgeskemaet med eleverne, så får man en masse igen. For Christina gav begrebet science kapital et helt nyt sæt briller at se hendes egen naturfagsundervisning i. Hun fik nemlig et helt nyt blik for, hvordan diversitet og social baggrund har betydning for, hvad eleverne har med af naturfaglige forforståelser. I hendes optik kan deltagelse i SCOPE-undersøgelsen være med til at du som lærer sporer dig ind på området.

Du kan læse hele blogindlægget hos Folkeskolen.dk

Læs blogindlægget

Blogindlægget ‘Jeg ville sige ja: Bidrag til kortlægning af børn og unges science-kapital’ kan læses i sin fulde længde hos Folkeskolen.dk.