Nationale tests skal følges op af løbende evaluering af elevernes kompetencer. Denne rapport gennemgår forskningen på området og bringer syv anbefalinger til udvikling af nye evalueringsværktøjer, der kan supplere de nationale tests.
Find syv konkrete anbefalinger til at arbejde med evaluering af elevers kompetencer i naturfagene. Anbefalingerne skal danne baggrund for udvikling af et evalueringskoncept, der kan supplere de nationale tests i grundskolen. Det er en del af arbejdet med den nationale naturvidenskabsstrategi udviklet af Børne- og Undervisningsministeriet i 2018.
Det centrale for anbefalingerne er, at godt evalueringsarbejde kræver, at evalueringen indgår som en del af undervisningen. Samtidig er det vigtigt, at evalueringen sker over tid i takt med at elevernes kompetencer udvikles, og det er vigtigt at inddrage eleverne i processen. Det kræver alt sammen, at evalueringskonceptet er tilpasset eleverne og undervisningen.
Anbefalingerne bygger på et omfattende analysearbejde, og rapporten kan også læses som en kortlægning af viden om evaluering i naturfagene.
Rapporten er bygget op på følgende måde:
- Gennemgang af forskningslitteratur inden for evaluering
- Opstilling af model over evalueringstilgange med fokus på feedbackformer og datatyper
- Analyse af otte konkrete evalueringsværktøjer
‘Evalueringstilgange i naturfag i grundskolen’ er udarbejdet af Naturfagenes evaluerings- og udviklingscenter (NEUC) i maj 2019 for Børne- og undervisningsministeriet.