Vidensressourcer
Søg i Astras vidensressourcer! Her finder du rapporter, evalueringer, podcast, etc. om STEM, ressourcepersoner, naturfaglige kampagner o.m.a.
I denne artikel udfoldes især styredokumenters betydning for forankring af kommunale teknologi-indsatser samt vigtigheden af lærernes indflydelse.
- Engineering og teknologi
- Artikel
Læs refleksionerne fra en biologilærer et halvt år efter hun er begyndt at arbejde med science-kapital.
- Elevers science-ressourcer
- Blogindlæg
Hent skabelon til at skrive en kommunal naturfagsstrategi, der stadfæste beslutninger, tydeliggør indsatser og skaber fælles fodslag i hele kommunen.
- Naturfaglig kultur
- Værktøj
Hent skabelon til lokal naturfagshandleplan. Et redskab til at sikre en systematisk og strategisk samtale mellem skoleledelsen, naturfagsvejlederen og naturfagslærerne.
- Naturfaglig kultur
- Artikel, Værktøj
Få inspiration fra 'Science Talent Mønsterbrydere' til din indsats for at stimulere og støtte talentfulde elever i at udfolde sig uanset social baggrund.
- Talent
- Rapport
Få ideer til hvordan man kan lave skole-/virksomhedssamarbejde - uden at det skal være dyrt og besværligt.
- Brobygning og progression
- Tendenser og udvikling
- Rapport
Få et overblik over praksisindsatser og strategidokumenter på det naturfaglige og naturvidenskabelige område i Danmark, de nordiske lande, EU og USA.
- Elevudbytte
- Kompetenceudvikling af lærere
- Tendenser og udvikling
- Rapport
Talentantologien samler viden, didaktiske refleksioner og praksiserfaringer om arbejdet med talent og talentudvikling i grundskolen og på gymnasiet.
- Talent
- Artikel
Hvis børn og unge skal opleve en større nysgerrighed og begejstring for naturfag, så kræver det ikke kun bedre undervisning, kompetenceløft af naturfagslærere og målrettede naturfagsindsatser. Det kræver samtidig, at man tidligt i grundskolen sætter ind på talentarbejde og -udvikling.
- Talent
- Rapport
Syv anbefalinger til at arbejde med evaluering af elevers kompetencer i naturfag. Bygger på kortlægning af forskningslitteraturen og udvalgte evalueringsmodeller.
- Evaluering af elever
- Rapport
Deltagerne oplever at de får stor værdi af at være med i Unge Forskere - Danmarks største naturvidenskabelige talentkonkurrence.
- Talent
- Rapport
Denne rapport giver et overblik over videns- og kompetencebehov hos lærere i naturfag og naturvidenskabelige fag og peger på konkrete løsningsforslag.
- Kompetenceudvikling af lærere
- Rapport
Naturfaglig kultur i kommunerne har stor indflydelse på, hvordan skoler, lærere og elever opfatter og udfører naturfagsundervisningen på. Derfor er det vigtigt, at det også på kommunalt niveau gøres en indsats for at styrke den naturfaglige kultur.
- Kompetenceudvikling af lærere
- Naturfaglig kultur
- Rapport
Få overblik over pædagogisk og didaktisk forskning inden for STEM i perioden 1996-2016 med dette litteraturstudium.
- Elevers science-ressourcer
- Elevudbytte
- Evaluering af elever
- Kompetenceudvikling af lærere
- Tendenser og udvikling
- Rapport
En fælles, dansk referenceramme for udfordringerne i den naturvidenskabelige undervisning, der kan bruges til at fokusere og kvalificere fremtidige indsatser.
- Tendenser og udvikling
- Rapport
Det er vigtigt, at børn og unge kan forstå samfundet omkring dem og den medfølgende samfundsudvikling. For at opnå denne forståelse kræves kendskab til og viden om naturvidenskab - et udgangspunkt der dannes helt fra dagtilbud til videregående uddannelser.
- Tendenser og udvikling
- Rapport
National naturvidenskabsstrategi: Bedre undervisning i naturfag og naturvidenskab, flere skal vælge en STEM-uddannelse og vilkår for talenter skal styrkes.
- Tendenser og udvikling
- Rapport
Hvordan kan Naturvidenskabsfestivalen være med til at understøtte naturfagsundervisningen på de deltagende skoler? I perioden 2017-2019 er der hvert år blevet afrapporteret omkring Naturvidenskabsfestival.
- Elevudbytte
- Kompetenceudvikling af lærere
- Naturfaglig kultur
- Rapport