Naturfaglige projekter i Danmark
Projektdatabasen giver dig et samlet overblik over de vigtigste danske projekter for børn og unge inden for naturfag og naturvidenskab.
Projektdatabasen medtager som udgangspunkt projekter fra efter 2016 med budget på mindst 500.000,-. (for projekter på fritidsområdet dog ned til 200.000,-).

- København
- +45 40 49 50 78
- msv@astra.dk
Majken Svendsen
Specialkonsulent
Majken arbejder med rådgivning, evaluering og vidensindsamling. Hun udvikler og gennemfører evalueringer af naturfagsindsatser.
Forsknings- og udviklingsprojekt, hvor indskolingselever tilegner sig fagsprog i natur/teknologi ved at skrive, udgive og dele digitale fagbøger.
- Lige muligheder i STEM
- Science-capital
- Sproglig udvikling
Gymnasiale faglige foreninger for biologi, datalogi, fysik, geografi, kemi og matematik samarbejder om årlige nationale olympiske lege i naturvidenskabelige fag.
- Talent
Spot på STEM og håndværk/design i Lejre Kommune, som opretter makerspaces på alle kommunens folkeskoler.
- Engineering
- Faciliteter
- Fællesfaglig/tværfaglig
- Innovation og entreprenørskab
- Teknologi
- Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
Alle elever skal kunne bruge, skabe, forstå og forholde sig kritisk og nysgerrigt til digitale teknologier.
- Engineering
- Faciliteter
- Innovation og entreprenørskab
- Teknologi
Nu kan unge i Odense fræse en enhjørning i kemisk træ, der med sine lysende diodeøjne kan blinke i takt til musik.
- Eksterne læringsmiljøer
- Faciliteter
- Fællesfaglig/tværfaglig
- Science-fritidsaktiviteter
Fritidstilbud på Frederiksberg opretter en science-klub.
- Fællesfaglig/tværfaglig
- Science-fritidsaktiviteter
Kommunen opbygger et makerspace i Byens Hus. Bygningen huser bl.a. dele af udskolingen, frivillige organisationer og flygtningeboliger.
- Eksterne læringsmiljøer
- Faciliteter
- Fællesfaglig/tværfaglig
- Science-fritidsaktiviteter
SoMe Science Akademiet er for danske influencere og science-talenter, der ønsker at formidle videnskab på deres egne kanaler og platforme.
- It og medier
- Science-fritidsaktiviteter
- Talent
Naturvidenskabelige fænomeners allestedsnærværelse og deres brydningsflader med teknologi, ingeniørskab og matematik.
- Eksterne læringsmiljøer
- FN's verdensmål
- Science-fritidsaktiviteter
IT-Universitet lancerer et nyt projekt, hvor unge youtubere skal lære andre unge at kode.
- It og medier
- Teknologi
Projektet har fokus på, at borgere i kommunen møder og anvender teknologi, som de ikke kender endnu – og det sker gennem en legende og lærende tilgang.
- Engineering
- Faciliteter
- Innovation og entreprenørskab
- Teknologi
Den enkelte skoles egne ønsker og drømme er udgangspunkt for at arbejde med teknologiforståelse og makerspaces.
- Engineering
- Faciliteter
- Innovation og entreprenørskab
- Teknologi