Undervisningsmaterialer

Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.

  • Materialetype

  • Fag

  • Klassetrin

  • Emneord

  • Reset
Forløb
Hvad er mælk egentlig – hvilken fødekilde er der tale om? Som pattedyr er vi mennesker afhængige af mælk, som fra fødslen er vores vigtigste fødekilde.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
  • Krop og sundhed
  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
Børn og unge har mange naturlige grænser. Hvor hurtigt kan de reagere, hvor lidt søvn kan de klare sig med, og hvordan reagerer de på lys og kost?
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
Eleverne gennemfører en engineering-udfordring, hvor de finder en løsning, der kan sikre fx spredningsveje omkring skolen for den lokale fauna.
Forløb
Eleverne anvender deres viden om elektromagneter og spoler til at flytte magneter gennem et plastrør. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Forløb
I dette engineeringforløb bruger elever deres viden om magneter til at konstruere en svane, der kan ‘svare’ på spørgsmål.
Forløb
Eleverne gennemfører forløbet med fokus på den elektromagnetiske del af højtaleren. Eleverne arbejder med en højtaler, der kan udsende lyd.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
Eleverne sig erfaringer med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Fokus på undersøgelser, kommunikation og naturfaglige forklaringer.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare resultater og naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med magnetiske egenskaber, kræfter og stoffer. De skal selv undersøge, diskutere og forklare resultaterne.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
Eleverne anvender deres viden om elektromagneter og kredsløb til at bygge en kran, der automatisk kan slippe sin last af papirklips. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Forløb
I dette forløb anvender eleverne deres viden om magneter til at bygge et svævende tog. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
Ved hjælp af en lille elektromotor skal eleverne konstruere noget, der kan bevæge sig. Formålet med forløbet er, at eleverne gennem en engineeringudfordring arbejder med elektricitet og magnetisme.
  • Partikler, bølger og stråling
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
I dette forløb arbejder eleverne på mellemtrinnet med elektromagnetisme. Fokus på undersøgelse, kommunikation og diskussion.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
I forløbet får eleverne erfaringer med magnetiske egenskaber, kræfter og stoffer. Fokus er på elevernes egne undersøgelser, som de skal diskutere og forklare.
  • Partikler, bølger og stråling
  • Produktion og teknologi
Forløb
Forløb om elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser, diskussion og forklaring af resultater.
  • Partikler, bølger og stråling
  • Produktion og teknologi
Forløb
Teknologier fylder stadig mere i vores hverdag. Robotteknologi bruges i mange tilfælde til at aflaste eller erstatte manuelt arbejde, men hvordan udvikler man en robot, som passer til en bestemt opgave, og hvilken naturvidenskabelig viden er i spil i denne udvikling?
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
Eleverne undersøger materialers isolerende egenskaber og konstruerer og tester isoleringsmateriale til en kop.
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
Bæredygtigt landbrug i byerne: I dette forløb lærer eleverne om begreber som bæredygtighed og gødning i en urban kontekst.
  • Anvendelse af naturgrundlaget
  • Jordkloden og dens klima

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content