Undervisningsmaterialer
Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.
Forløb
Mejeriprodukter er et eksempel på bioteknologi, som findes i elevernes hverdag. Undervisningsforløbet har en undersøgende tilgang til mejeriprodukter, hvor eleverne fremstiller surmælksprodukter ved at eksperimentere med mikroorganismers vækst og vækstbetingelser.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
- Produktion og teknologi
- Teknologi og ressourcer
Forløb
Undervisningsforløbet bidrager til at udvikle elevernes viden og færdigheder inden for undersøgelser af fødevarer - herunder mælk og mælkeprodukter.
- Naturgrundlag og levevilkår
- Organismer
Forløb
NaturFAGSmælk er et IBSE inspireret undervisningsforløb målrettet naturfag på C-niveau for social- og sundhedsassistenter.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Aktiviteter
To muskelsystemer samarbejder om urinvejssystemet: Musklerne ved blæren og ved urinrøret. De kan komme på overarbejde, hvis man holder sig.
- Krop og sundhed
- Mennesket
Henvisning
Hvidt lys indeholder alle regnbuens farver. Farver ser forskellige ud, fordi de reflekterer og absorberer det hvide lys med forskellige bølgelængder. Man kan danne nye farver ved at blande forskellige farver. Nu skal du blande farver og bruge sæbe til at skille farverne ad igen.
Forløb
Byg en kuglebane - udfordring: eleverne skal finde en løsning på at bestemme en kugles rejsetid fra A til B ved at påvirke fart og hældning.
Henvisning
I denne udfordring skal eleverne fokusere på den del af elektromagnet-teknologien, der giver fremdrift.
Forløb
Mælkemysteriet: hvordan er mælken kommet hen til dit køleskab? Forløbet lægger op til at eleverne arbejder undersøgende i et narrativt setup med at kortlægge mælkens vej fra koen til dem selv.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
- Energiomsætning
- Natur og miljø
- Naturgrundlag og levevilkår
- Produktion og teknologi
- Teknologi og ressourcer
Forløb
I dette forløb skal elever arbejde med et fagligt fokus som tager udgangspunkt i en undersøgelse af fugles fødevalg og fødesøgningsadfærd.
- Teknologi og ressourcer
Forløb
Eleverne undersøger deres måde at vaske hænder på, undersøger bakterier og perspektiverer til andre landes toiletforhold og hygiejne.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Aktiviteter
Undersøg om der er colibakterier i bade- eller drikkevand.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
- Vand luft og vejr
Aktiviteter
I denne aktivitet får eleverne lov til at lave deres egen yoghurt ved at tilsætte nogle særlige bakterier - mælkesyrebakterier - til mælk.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Aktiviteter
Aktive mælkesyrebakterier findes overalt, og vi har på dem på huden. Det udnytter vi her, når vi skal lave vores egen sauerkraut.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Aktiviteter
Undersøg bakterier i jeres omgivelser og dyrk dem, så I kan se kolonier vokse.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Aktiviteter
Lad eleverne undersøge, hvor godt de vasker hænder. Brug denne aktivitet med fluorescerende creme og UV lygter til at illustrere bakterier og håndhygiejne.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
- Krop og sundhed
Forløb
Danmark har noget af verdens bedste drikkevand. Bliv klogere på drikkevand som ressource og på begreber som filtrering, destillering og osmose.
- Natur og miljø
- Naturgrundlag og levevilkår
- Teknologi og ressourcer
- Vand luft og vejr
Aktiviteter
Eleverne arbejder med deres egen brainstorming uden nogen forudgående viden: Hvad tror de, beskidt drikkevand er?
- Natur og miljø
- Naturgrundlag og levevilkår
- Vand luft og vejr
Forløb
Undervisningsforløbet handler om vands tilstandsformer, menneskets sanser og kroppens isoleringsevne.
- Krop og sundhed
- Mennesket